Total Pageviews

The 3rd Alternative : Stephen R Covey

Adakah anda letih menangani konflik dan perundingan yang tidak dapat diselesaikan? Penulis "The 7 Habits of Highly Effective People" dan "The 3rd Alternative: Solving Life's Most Difficult Problems", Stephen Covey, mempunyai penyelesaian untuk anda.




Buku ini saya beli di Big Bad Wolf beberapa tahun lalu..dan hati terdetik untuk membelek buku ini kerana saya sedang mencari idea baru kepada beberapa kertas kerja yang sedang saya usahakan..maka terjumpa pula bab ini!


Covey memperkenalkan konsep 3rd Alternative, pendekatan yang berbeza dalam menyelesaikan masalah. Pendekatan tradisional dalam menangani konflik dan perundingan adalah kedua-dua pihak hanya melihat dua pilihan, yang biasanya bertentangan antara satu sama lain. Ini menyebabkan masalah kerana kedua-dua pihak tidak mahu untuk berkompromi, dan konflik terus tidak diselesaikan.


3rd Alternative menggalakkan orang untuk berfikir secara kreatif dan mencipta penyelesaian baru yang mengambil kira keperluan dan halangan dari kedua-dua pihak. Ia adalah penyelesaian yang lebih baik daripada mana-mana pilihan yang sedia ada. Daripada memilih antara dua pihak yang bertentangan, pendekatan 3rd Alternative memberi tumpuan kepada mencari penyelesaian yang saling bermanfaat.


Untuk mencari 3rd Alternative, Covey percaya bahawa ia penting untuk melihat di luar permukaan masalah dan memahami keperluan dan halangan dari semua pihak yang terlibat. Dengan memberi tumpuan kepada keperluan ini, ia mungkin untuk mencipta penyelesaian yang mengambil kira halangan semua pihak dan saling bermanfaat.




Contohnya, suami dan isteri tidak dapat membuat keputusan untuk memilih kedai makan yang mana harus mereka tuju. Maka, kedua mereka bertanyakan kepada anak untuk memilih apa yang dia inginkan untuk makan.


Ringkasnya, 3rd Alternative adalah pendekatan menyelesaikan masalah yang menekankan pentingnya mencari penyelesaian baru yang saling bermanfaat dalam konflik dan perundingan, bukan hanya memilih antara dua pihak yang bertentangan. Ia menggalakkan orang untuk berfikir secara kreatif dan mencipta penyelesaian yang mengambil kira keperluan dan halangan dari semua pihak yang terlibat. Dengan menggunakan pendekatan ini, konflik dan perundingan dapat diselesaikan dengan cara yang memberi manfaat kepada semua pihak yang terlibat.

2 comments:

Shahrulmiza said...

Menarik... nampak mudah tetapi praktikal...

Mohsen Amdan said...

Benar tuan..