Total Pageviews

Maal Hijrah

Perjalanan masih panjang..jika dipanjangkan umur.

"1 Muharram detik permulaan
Perkiraan tahun Islam Hijrah
Perpindahan nabi dan umat Islam
Dari kota Mekah ke kota Madinah"

Itu antara bait - bait lirik yang saban tahun didengari di majlis meraikan Maal Hijrah di negara kita. Tahun ini sambutan jatuh pula pada penghulu hari dan seperti mana biasa, pelbagai acara diatur bagi menyambut ulang tahun 1431 ini.
Saya ingin mengambil kesempatan ini juga untuk mengucapkan Salam Tahun Baru Maal Hijrah kepada semua dengan harapan segalanya akan menjadi lebih baik buat kita di dunia dan akhirat.

Moga usaha kita diberkati Allah
Moga pintu rezki terbuka luas
Moga Ilmu yang dipelajari bermanfaat
Moga kasih sayang sesama manusia meningkat
Moga amal ibadat bertambah kuat
Moga badan bertambah sihat
Moga akal bertambah tajam
Moga segala yang direncana menjadi kenyataan

Mohsen Amdan berkata: Moga GST tidak dilaksanakan buat masa ini

Perumahan & Persekolahan

Conteng ...ya..jangan tak conteng....
Salam.
2 minggu ini sememangnya agak memenatkan saya dan isteri kerana kami bertungkus lumus mencari sekolah baru untuk anak sulung kami Nur Batrisya Wafa dan merancang lokasi sekolah rendahnya. Oleh kerana kami masih belum memiliki rumah sendiri, maka sekolah yang baik menjadi penanda kami untuk memilih lokasi kawasan perumahan untuk di beli. Dari Cheras hingga ke Paya Jaras, kami memandu beratus kilometer untuk melihat sendiri kawasan kediaman yang bersesuaian dengan suasana pembangunan anak - anak dan harga yang bersesuaian dengan peruntukan kami.

Sekolah yang berdekatan dengan rumah sememangnya menjadi impian kepada ibubapa kerana akan memudahkan pergerakan keluarga mereka ke sekolah. Ia akan memudahkan ibu dan ayah menghantar anak ke sekolah, atau penjaga, ataupun ibu dan bapa mertua menghantar cucu kesayangan mereka. Bagi yang bekerja sehingga petang pula, jarak yang dekat akan memudahkan anak - anak pulang sendiri atau mereka akan bergegas semasa waktu makan tengahari untuk menjemput anak pulang.

Jenama sekolah pula kini membuatkan ibubapa lebih memilih ke sekolah mana anaknya akan dihantar. Dari tadika lagi, jenama seperti Smart reader, Q-dees dan sebagainya bersaing menarik minta ibu bapa bagi awal pembelajaran dengan harga 250 sehingga 370 sebulan tidak termasuk yuran pendaftaran dan sebagainya. Pastinya ibu bapa berpendapatan rendah tidak mampu malah bagi ibu bapa berpendapatan sederhana terpaksa mengikat perut kerana semakin ramai ibu bapa yang inginkan anak - anak mereka ke tempat sedemikian,

Diceritakan juga anak - anak seusia 4 tahun telah didaftarkan ke sekolah rendah untuk memastikan mendapat tempat disekolah rendah yang diidamkan. Bayangkan hanya selepas 2 tahun baru mereka akan memasuki alam persekolahan sebenar tetapi pendaftaran telah dibuat awal membayangkan betapa ibu bapa sangat risau kiranya anak mereka tidak mendapat tempat di sekolah tersebut.

Pada pandangan anda, mengapa perkara ini berlaku dan apakah cadangan penyelesaian yang boleh diambil?

Mohsen Amdan berkata : Terkenang zaman masuk tadika perpaduan dulu..hari - hari dengar gendang orang cina mati....

GST....Mana pejuang bangsa Melayu? Mana NGO yang hebat sangat?

Dipetik dari Perak Express

Oleh Labu - Labi

Sebelum aku teruskan tajuk ini, kita tengok trend perniagaan di Malaysia. Aku bukan ahli perniagaan, dengan kata lain ‘businnesman’, oleh itu aku tak mahir dalam selok belok perniagaan. Aku tak mahu menyentuh GST secara teperinci. Kita biarkan kepada ahlinya untuk membahaskan dengan lebeh teperinci. Apa yang aku nak sentuh, sekadar aku sebagai pengguna serta akibat dari perlaksanaan GST tu nanti.

Apa sebenarnya GST tu. GST adalah singkatan dari ‘Goods and services tax’. Dalam melayunya ‘ cukai barangan dan perkhidmatan’.

Di negara kita telah diperkenalkan pelbagai cukai atau inggerisnya ‘TAX’. Mengapa cukai diperlukan bagi sesebuah negara dan bilakah cukai mula diperkenalkan ?

Cukai sebenarnya telah lama digunakan, termasuk dalam agama Islam sendiri. Pelbagai nama digunakan. Tapi pokok tujuannya serupa. Cukai atau Tax. Ianya bertujuan baik, demi kebajikan bersama. Supaya yang kaya dapat membantu yang miskin. Yang senang membantu yang susah. Tetapi apabila manusia semakin tamak dan rakus, maka cukai cukai tersebut berubah corak menjadi penindas kepada golongan miskin. Yang kaya bertambah kaya. Yang miskin terus papa kedana.

Dalam Islam, ia nya dikenali sebagai zakat, zakat fitrah, zakat perniagaan dan sebagainya, itu bagi yang beragama Islam. Bagi yang tidak beragama Islam, tetapi bersedia bernaung dibawah panji panji Islam, maka mereka dikenakan cukai yang dikenali sebagai cukai kepala.

Tetapi, sekiranya ketua kerajaan Islam, merasakan dia telah tidak sanggup untuk mempertahankan negara atau kelompok bukan Islam tersebut. Dengan kata lain, Kerajaan Islam tersebut tidak sanggup mempertahankan negara atau kelompok bukan Islam dari sebarang serangan luar, keatas mereka. Maka kelompok bukan Islam tersebut terlepas dari cukai yang dikenakan keatas mereka.

Begitulah Islam mengajar umatnya supaya bertanggungjawab dari dunia hingga akhirat, hatta kepada bukan islam sendiri. Semuanya demi kebaikan dan kesejahteraan Umat manusia. Sebab nabi Muhammad diutuskan untuk kesejahteraan seluruh alam, bukan sekadar untuk Umat Islam sahaja. Itu secara ringkas tentang ukai dan tanggungjawab dalam Islam.

Kembali kita kepada pokok asal kita. Cukai dan GST.

Sebagaimana yang telah dinyatakan diatas tadi, cukai telah diperkenalkan sejak lama dulu. Begitu juga di Malaysia. Bila berlaku perubahan demi perubahan. Pelbagai cukai bertambah dan bertukar ganti. Namun cukai cukai tersebut semakin hari semakin membebankan, golongan miskin dan papa kedana. Mengapa ini berlaku. Sedangkan tujuan asal cukai itu tadi adalah untuk kebaikan bersama. Yang kaya membantu yang miskin. Yang senang membantu yang susah. Tetapi mengapa terbalik jadinya, yang kaya terus bertambah kaya, yang miskin semakin terhimpit, akibat dari cukai cukai tersebut.

Apabila GST diperkenalkan kelak. Sekadar yang aku faham, ianya akan dikenakan kepada sesiapa yang membeli lebeh banyak. Bermakna lagi banyak barang yang akan kita beli, maka, lagi banyak lah cukai yang akan kita kena. Lebeh mewah barang yang kan kita beli, lebeh banyak cukai yang akan kita bayar. Itu ikut faham singkat aku berdasarkan aku sebagai pengguna.

Apa yang aku nak kongsi bersama alah berita dari utusan malaysia online pada 27 November 2009 bertajuk ‘GST pada 4 peratus’ dan satu lagi pada 4 Disember 2009 bertajuk ‘GST tidak bebankan rakyat’. Dua tajuk itu jelas menunjukan, bahawa kerajaan akan tetap melaksanakan GST di Malaysia, mulai tahun 2010. Begitu indah dan lunaknya bahasa ynag digunakan demi mencapai maksud yang tersirat.

Ingatlah wahai rakyat Malaysia, sesuatu cukai itu, apabila telah diperkenalkan maka susah untuk di buang. Ianya akan menjadi biawak hidup yang meragas dibelakang kita.

Seperti yang telah aku sebutkan sebelum ini, setiap cukai yang diperkenalkan, walaupun untuk dikutip dari golongan yang berada atau kaya, tetapi akhirnya kita yang susah ini lah yang akan menanggungnya.

Mengapa aku kata begitu. Ini jelas kita rasai dalam sejarah perniagaan di Malaysia. Para peniaga besar (tokoh koperat) di Malaysia, di lindungi. Bukan oleh undang undang, tetapi oleh golongan ‘bangsa awan’. Siapa kah golongan ini ? Mereka adalah orang yang kita angkat untuk duduk disitu. Kita telah meletakan mereka sebagai ‘dewa’. Lebeh penting lagi, mereka ini tidak boleh disentuh oleh sesiapa pun, hatta undang undang sekalipun.

Apa kaitan cukai dengan ‘bangsa awan’ dari golongan ‘dewa’ ini ?

Mari kita tengok, apa yang terjadi kepada kita selama berpuluh tahun dan siapa yang sebenarnya nya ‘merogol’ kita balik, tanpa belas kasihan.

Contoh mudah:

Harga gula dan tepung untuk kegunaan harian kita. Semua orang perlukannya. Apa yang berlaku ?

Semua tahu, gula dan tepung adalah barangan kawalan, bermakna untuk menaikan dengan sewenang wenangnya akan ditangkap dan didenda. Hatta menyimpanya secra berlebehan juga dianggap salah. Tetapi siapakah yang menaikan harga tersebut. Kerajaan sendiri istiharkan harga tersebut terpaksa dinaikan, dengan pelbagai alasan yang indah indah.

Mengapa ini berlaku ?

Mudah, atas desakan tokoh koperat yang mengusai perniagaan di Malaysia.

Siapa mereka ?

Orang ada disekeliling golongan ‘bangsa awan’ atau ‘dewa’

Apa akibat dari kenaikan tersebut ?

Golongan miskin makin terhimpit.

Adakah golong kaya akan merasa susah akibat dari pelbagai cukai dan aturan ?

Ya, mereka akan merasa susah sekira mereka tidak memberi apa yang golongan ‘bangsa awan’ atau ‘dewa’ ini perlukan. Tetapi sekiranya hajat golongan ini termakbul, maka tokoh koperat atau golongan kaya ini akan tetap terjamin, tidak terusik sedikitpun.

Oleh itu GST, buat lah apa juga undang undang atau aturan, akhirnya akan menekan golongan susah dan miskin. Dengan pelbagai cara dan kaedah.

Mengapa aku katakan golongan ‘bangsa awan’ atau ‘dewa’ tidak boleh disentuh oleh sesiapa, hatta undang undang sekalipun ?

Kita ambil contoh kecik, yang budak budak pun faham. Berapa banyak kes orang politik yang ditutop dan dihilangkan begitu sahaja. Sebahagiannya dilupakan dan cuba dilupakan. Tapi golongan ikan bilis atau yang menentang sahaja yang di ‘highlight’ kan.

Kes Khir Toyo, kemana menghilang ? Kes Isteri dia, juga, kemana menghilang ? Kes Rafidah Aziz, dalam saham menantu. Ezam yang kena tahanan sebab keluarkan dokumen rasmi, dah keluar semula dari. Kini dah masuk sekongkol dengan mereka. Tapi kemana menghilangnya kes itu ? dan banyak lagi kes kes yang besar dan kecil yang tiada undang undang di Malaysia yang mampu mengatasi mereka.

Mengapa terjadi begitu ?

Kerana mereka ini golongan ‘bangsa awan’ atau ‘dewa sakti’.

Mereka ini akan memperkenalkan GST pada 2010. Sama sama kita tunggu nanti. Ambang 2010. Yang penuh misteri.

Apa dia GST tu, ulang sekali lagi aku nak dengar …….

Golongan Susah Tertindas……

BTN, Nik Aziz, Anwar dan Migrasi

Adakah usia kerajaan memerintah kini sudah begitu senja?
Salam
Melihat dari perkembangan di Facebook, ramai yang sedang berbicara mengenai Biro Tata Negara (BTN), isu tuang guru Nik Aziz, kes liwat Anwar ibrahim dan juga isu migrasi. Ada yang sampai menyumpah seranah, ada yang sampai hilang pertimbangan dan ada juga yang sangat dalam pemikirannya mengenai isu - isu di atas.

Saya sekadar ingin berkongsi pandangan mengenai perkara - perkara di atas dan seandainya ada yang tidak sehaluan, anda berhak merasa sedemikian kerana ini hanyalah pandangan peribadi saya sahaja.

Saya tidak pernah ke BTN malah saya sangat tidak mahu ke BTN. Semasa di kampus, saya sering diajak oleh rakan - rakan untuk ke BTN dan saya juga pernah dimomokkan dengan pernyataan bahawa saya tidak boleh 'graduate' dari UIAM sekiranya saya tidak ke BTN. Entah dari mana mereka dapat pernyataan ini saya tidak tahu tetapi..tadaaaa...saya dah pun tamat pengajian tanpa ke BTN pun. Suatu ketika, saya cuba bersetuju untuk ke BTN. Pakaian telah saya kemas dan kami telah berada di dalam bas pun. Tteapi bas itu patah balik ke UIA kerana mendapat arahan serta merta sebab isu penangkapan Anwar Ibrahim ketika zaman reformasi. Saya yang ketika itu agak kurang pengetahuan mengenai politik menjadi bingung kerana apa kena mengena reformasi dengan pembatalan program BTN. Nampaknya saya memang ditakdirkan untuk tidak ke BTN.

Kenapa saya tidak mahu ke BTN? Secara jujurnya jawapan saya ialah saya tidak percaya kepada pendekatan BTN itu sendiri sebagai salah satu mekanisme membangunkan rakyat. Bagaimana saya tahu sedangkan saya tidak pernah pun pergi ke BTN? Hujah saya mudah...dengan hanya melihat orang yang telah pun ke BTN, maka senang saya buat kesimpulan bahawa program itu tidak perlu untuk saya..mungkin untuk orang lain juga. Ini kerana hasil dari mereka yang telah ke program itu nampaknya tidaklah ke mana. Ya..mungkin ada yang kata bukan semua kandungannya tidak bagus..saya setuju dengan pernyataan itu namun, saya memilih untuk menyayangi negara ini tanpa perlu proses doktrin yang demikian.

Anda tidak setuju dengan saya?..Silakan..kerana kita harus bersetuju untuk tidak bersetuju dalam hal ini.

Isu tuan guru Nik Aziz pula agak unik kerana disuatu sudut, penyokong mempertahankan beliau kerana tajaan adalah untuk menunaikan haji. Disuatu sudut lain melihat tajaan itu sebagai unsur rasuah. Pandangan saya, inilah yang yang dikatakan politik di mana apa saja yang berlaku dan melibatkan susuk pemimpin sememangnya sangat mudah disensasikan. Untuk menuduh Nik Aziz tidak bermoral saya fikir sukar kerana diketahui umum hidupnya yang sangat sederhana. Abang saya sendiri pernah mengalami situasi dengan TGNA dalam satu keadaan di mana ketika abang saya melawat TGNA beberapa tahun lalu. Adalah menjadi kebiasaan di pondok - pondok belajar agama di mana seseorang bersedekah kepada mana - mana tuan guru sebagai tanda hormat kerana mereka belajar secara percuma. Maka abang saya berbuat perkara sama pada TGNA tetapi dengan pantas TGNA menolak dan meminta abang saya memasukkan ke tabung masjid. Jumlahnya terlalu sedikit? Wallahua'lam tetapi saya sangat yakin dengan akhlak TGNA.

Isu Anwar Ibrahim pula nampaknya semakin hilang publisiti kerana masyarakat seolah - olah sudah hilang minat dengan isu liwat ini. Aura Anwar Ibrahim juga dilihat semakin pudar kerana isu ekonomi semakin menekan dan kelemahan BN semakin nyata dan cerita - cerita kedai kopi lebih berputar kepada kelemahan pemimpin sedia ada. GST, Standard Guru dan isu keselamatan negara dari pelbagai sudut membuatkan rakyat resah dan tidak menentu.

Migrasi pula semakin menakutkan jumlahnya kerana rakyat yang memiliki kecekapan dalam pelbagai bidang lebih suka berhijrah ke negara lain atas sebab daya saing negara yang semakin merosot dan perkembangan ekonomi yang lemah. Polisi - polisi yang tidak seimbang dan keputusan - keputusan kerajaan yang sangat politik sifatnya mendorong rakyat lebih suka hujan emas di negara orang.

Saya telah bersembang dengan seorang warga Bangladesh baru -baru ini. Bertanyakan kepadanya nilai kerja di sini. Katanya, RM1 bersamaan dengan 20Dhaka. Dan untuk kenyang seharian mereka hanya perlu berbelanja 10 Dhaka saja sehari. Ini bermaksud dengan 50 sen sudah mencukupi untuk sehari. Dengan tempat tinggal disediakan majikan, makanan yang minimal mampu membuatkan seorang warga Bangladesh yang bergaji RM800 sebulan di Malaysia mampu menghantar pulang tidak kurang dari 10,000 Dhaka sebulan. Maka dengan bekerja 3 tahun di negara ini, mereka sudah mampu mencipta kekayaan. Kita?

Atas dasar ini, mari kita renungkan bersama...apa yang harus dilakukan seterusnya bagi membolehkan kita terus bersaing dan tidak terjerumus ke lembah negara yang sangat mundur. Dengan hanya berjuang atas nama kaum, sebenarnya kita tidak ke mana - mana.

Mohsen Amdan Berkata: Kita tidak meminta pada Allah untuk dilahirkan dalam kaum apa. Maka kenapa kita perlu berjuang atas nama kaum? Adakah kita boleh memilih untuk jadi kaum apa?



Selamat Ulangtahun!

Gambar kenangan ketika majlis pertunangan kami dahulu...
Salam.
Hari ini, 7 Disember 2009 merupakan hari yang sangat bermakna untuk kami sekeluarga. Ini kerana isteri yang saya kasihi merayakan ulang tahunnya yang ke 29. Kami tidak merancang apa - apa secara spesifik untuk menyambutnya cuma ada beberapa agenda di minda saya bagi meraikan bersama anak - anak hari ini.

Maka, saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Happy Birthday!!!!!!!!!!!!!!! kepada isteri saya..WAN FATAHHIYAH REMLI dan moga Allah Taala mengurniakan usia yang panjang, kesihatan yang baik, akal yang tajam, kekuatan untuk terus beribadah sebaiknya dan rezki yang halal dan baik. Moga Allah kurniakan rahmat dan hidayah buat dirinya menjadi ibu yang murni untuk anak - anak saya dan menjadi isteri yang solehah sehingga ke akhir hayat!
Amin ....

Program Pengupayaan Bahasa Inggeris FELCRA


Antara hasil kerja mereka
Salam
21 - 23 Nov 2009 (Kg. Sg Ara Kota Tinggi)
24 - 26 Nov 2009 (Bukit Kepong)

Felcra Training & Consultancy Sdn Bhd telah mengamanahkan Lilcent Total Solutions untuk mengendalikan 2 siri program yang kami namakan Program Pengupayaan Bahasa Inggeris di 2 lokasi berbeza; di Sg Ara Kota Tinggi dan di Kg. Bukit Kepong.

Setelah agak lama tidak berprogram bersama kanak - kanak, saya sememangnya berasa sangat teruja mendapat peluang ini. Terkenang kembali zaman saya mengendalikan program Mentoring - Gemilang di UIAM dahulu.

Bersama saya ialah MD Lilcent - isteri saya lah..siapa lagi dan 4 orang fasilitator dari UIAM juga; Muhammad iaitu anak abang saya, rakannya Muaz, Awin dan Nina. Semasa di Bukit Kepong kami turut dibantu oleh 3 orang muda dari Kg. Bukit Kepong iaitu Adib, Ijam dan Adam.

Seramai 81 orang pelajar ketika di Sg Ara dan 85 orang di Bukit Kepong. Pening juga mulanya memikirkan cara mengendalikan peserta seramai ini dengan jumlah fasilitator yang agak sedikit. Namun syukur berkat kesabaran semua yang terlibat program berjalan lancar.

MD Lilcent sedang menyediakan pelajar dengan persembahan Coral Speaking

Pendekatan program ini ialah untuk meransang peserta untuk bertutur dalam Bahasa Inggeris - walaupun dalam bentuk yang paling mudah. Ini kerana mereka ini rebung yang perlu dilentur. Sudah pasti mereka tidak akan terus pandai apabila usai program ini namun tujuannya meransang maka langkah susulan harus dilaksanakan oleh mereka yang ada disekeliling mereka.

Bukan mudah untuk menjalankan program ini kerana ramai dikalangan mereka yang kurang mahir dalam 3M. Ada juga yang sangat lemah dalam bahasa Melayu! Dan lebih memburukkan keadaan kebanyakan mereka di darjah 5 - maka bagaimana nasib mereka ketika UPSR nanti? Masih mahu mempertahankan PPSMI?? Think again!

Uncle Max sedang naik angin?

Pelbagai pengalaman menarik yang saya lalui - dari soalan - soalan ganjil oleh penduduk kampung tentang rumah musafir yang kami huni; berkenalan dengan keluarga Ina Naim; Bekalan air tergendala selama 2 hari; sesat hingga ke JB dan 1001 perkara lagi yang tidak mungkin saya lupakan sepanjang hayat.

Kami hanya bergegas pulang ke kota pada 26hb iaitu sehari sebelum Aidiladha. Tiba di kota KL kira - kira jam 8.30 malam dan meneruskan perjalanan ke Kulim dan kami tiba pada jam 6 pagi! Lebuhraya yang sangat sesak membuatkan perjalanan amat menyeksakan! Ulang tahun kelahiran saya juga disambut diatas Lebuhraya PLUS dan kaki berasa sangat sakit kerana hampir 14 jam di atas kenderaan.

Saksikan lebih banyak foto di facebook saya ok!

Mohsen Amdan berkata: "Semalam tidur takde kena kacau ke? Hantu ke apa ke?" Tanya Pengerusi Masjid Sg Ara kira - kira baru 2 minit berbual pada pagi pertama

Menempuh masa - perjalanan yang tidak diketahui penghujungnya...

Regrets...I've had a few..but then again..too few to mention
Salam.
Hidup ini sebagaimana yang kita sedia maklum, hanyalah pinjaman sahaja dari Allah SWT. Setiap peluang nafas yang diberi wajar dimanfaatkan sebaiknya agar setiap detik pinjaman yang diberikan ini memberi manfaat bukan sahaja pada diri sendiri, malahan untuk orang lain juga. Ini penting kerana sebarang perbuatan yang memberi manfaat kepada orang lain mampu melonjakkan saham akhirat yang mana terlalu penting buat kita berbanding saham dunia ini.

27 November 2009 menyaksikan saya masih lagi sihat, mampu berdiri dan badan makin berisi - Syukur kehadrat Allah SWT kerana masih memberi tempoh pinjaman kepada saya di dunia ini. Genaplah usia saya secara rasmi 31 tahun pada tarikh jatuhnya sambutan AidilAdha tahun ini. Usik kawan saya Azeli... "Satu Malaysia cuti sambut hari jadi Mohsen" di Facebook saya. Hahaha
Owwhh..terimakasih kepada yang telah menuliskan ucapan Selamat Hari Jadi kepada saya di Facebook - siapa juga anda, terimakasih banyak - banyak.

Secara jujur, sukar bagi saya menggambarkan rasa di hati ini apabila melalui tarikh 27 November kali ini. Nak kata gembira, tak juga, sedih pun ada sikit - sikit, entahlah..Usia kini 31 tahun bermakna, kurang 32 tahun lagi saya akan 63 iaitu usia kebanyakan umat Muhammad SAW meninggalkan dunia ini. Mampukah saya menjangkau usia itu? Atau saya akan senasib dengan rakan - rakan dan saudara mara lain yang telah pun terlebih dahulu meyambut panggilan Ilahi?

Melihat dari ilmu pembangunan diri, mungkin ada yang menyarankan agar konsep Half Empty dan Half Full Glass perlu diambil kira. Seandainya saya melihat Half Full, maka saya lebih bimbang apa yang telah berlaku. Maka saya perlu lebih banyak bertaubat sambil berusaha agar tidak mengulangi segala kesilapan yang telah saya lakukan dahulu. Atas sebab ini juga, saya ingin memohon ampun dan maaf kepada sesiapa saja yang membaca tulisan ini. Saya benar - benar maksudkannya! Sebaliknya jika Half Empty, maka saya perlu bimbang apa yang akan saya terus lakukan bagi menjalani hidup dimuka bumi ini. Banyak lagi yang saya perlu usahakan, selain dari terus mengemudi keluarga saya ke arah yang cemerlang, saya juga perlu berusaha keras supaya mereka yang berada disekitar saya mendapat manfaat secara langsung atau tidak dari saya.

Sebagaimana biasa, saya juga mengharapkan perkara terbaik dalam hidup sama seperti orang lain. Saya bersyukur ke hadrat Allah SWT kerana di saat saya melalui usia 31 tahun ini, saya masih ditemani oleh isteri tercinta - Wan Fatahhiyah Remli dan disulamkan dengan 2 anak kecil saya Nur Batrisya Wafa dan Nur Basyira Wafa. Saya beryukur yang teramat kerana bukan semua orang melalui nikmat hidup apa yang saya lalui.

Sekiranya pencapaian rakan sebaya menjadi ukuran, rasanya saya masih jauh dibelakang mereka namun, itu tidak melemahkan jiwa saya kerana setiap dari kita memiliki matlamat hidup yang berbeza. kebetulan saya baru usai berprogram bersama peserta Felcra Sg Ara Kota tinggi dan Bukit Kepong Johor, melihat keadaan kebanyakan mereka membuatkan saya semakin yakin bahawa saya harus terus perlu menyuburkan hati saya ini dengan rasa syukur atas segala nikmat Allah swt.

Perkara yang paling saya tersentuh ialah, kebanyakan mereka tidak berpelajaran tinggi atau hidup senang lenang - tetapi mereka sangat tahu menyesuaikan diri dengan segala sumber yang ada dan yang paling utama, mereka sudi berkongsi apa sahaja dan tidak lokek dengan kurniaan Allah untuk dirasa bersama.

Semoga dalam usia saya yang kini genap 31 tahun, saya dikurniakan Allah dengan lebih kematangan dan ketajaman fikiran, kesihatan tubuh badan, dimurahkan rezki dan kehidupan yang baik.

Mohsen Amdan berkata : Terimakasih kepada isteri tercinta kerana mengatur majlis sambutan ulangtahun saya ke 31. Love you so much!

Program Pengupayaan Keusahawanan Pelajar Politeknik Ungku Omar


Coooooooooooooollll
Salam
11 - 13 November 2009
INTIM Ipoh
(Lagi gambar di facebook saya)

Antara perkara yang paling saya ingin lakukan dalam hidup ini ialah memberi inspirasi, membakar semangat dan berkongsi idea dan pengalaman dengan seberapa ramai orang yang boleh. Maka saya memilih kerjaya saya kini sebagai landasan untuk memenuhi impian saya. Sekiranya di nilai dari sudut material, mungkin kerjaya saya ini bukanlah hebat sangat kerana sebagai perbandingan, penyanyi popular mampu meraih RM50,000 untuk satu persembahan di Malaysia ini.

Namun, hati ini pasti merasa puas apabila melihat mereka yang mendengar dan menjalani program bersama saya meraih sesuatu dari apa yang dikongsikan! Dan dalam tempoh hampir 10 tahun saya terlibat dalam bidang ini, program yang berlangsung di Ipoh ini merupakan satu dari pada program terhebat yang pernah saya jalani! Syabas semua!
Lihat sahaja wajah - wajah yang penuh kesungguhan ini

Program ini bermula dengan usaha Cik Zaidah dan beberapa rakan - rakannya - pensyarah di Jabatan Perdagangan yang terdahulu menjadi peserta saya dalam sebuah program di Kepala Batas. Usaha murni yang dilakukannya membayangkan betapa masih ramai pensyarah di luar sana yang sangat mengambil berat mengenai masa depan pelajarnya! Tabik springgggg dari saya! Atas permintaan beliau, saya kemukan satu kertas kerja yang mana sepengetahuan saya, yang pertama di Malaysia iaitu mengenai bagaimana pelajar - pelajar boleh memanfaatkan pelbagai dana dan pinjaman oleh pelbagai agensi kerajaan bagi mempercepatkan proses kematangan keusahawanan mereka.
MD Lilcent (tudung kuning..sapa lagi?) bersama tenaga kerja program

Saya sendiri pada mulanya tidak pasti bagaimana sambutan kepada program ini dan dengan sasaran awal 50 peserta, hanya 44 sahaja yang muncul. Namun, setelah 3 hari bersama mereka saya melihat sinar yang sangat cerah disetiap wajah mereka dan saya sangat yakin mereka mampu melakukan sesuatu diluar kebiasaan lulusan Politeknik.

Tahniah diucapkan kepada pihak penganjur yang berjaya membawa pegawai kerajaan seperti KPDNHEP, MARA dan KBS untuk bersama - sama dalam program ini. Semoga ia akan mula membuka laluan agensi kerajaan untuk bekerja rapat dengan institusi pendidikan di Malaysia dan sekaligus membantu orang muda untuk lebih berjaya!
Tuan Hj Salleh menyampaikan cenderemata kenangan buat saya...terimakasih

Mohsen Amdan berkata : Orang muda memerlukan pendedahan, namun jangan hanya mengharap tingkap terbuka sendiri, bukalah mata dan carilah dimana letaknya tingkap itu.

Pengurusan Konflik - Kementerian Belia dan Sukan


Salam
8 - 9 November 2009
Hotel Crystal Crown Johor Bahru
Kementerian Belia & Sukan

Saya telah dihubungi oleh bekas orang kuat PEPIAS iaitu saudara Alwan Wagiman - pemilik HPI Consultants Sdn Bhd untuk mengendalikan kursus Pengurusan Konflik untuk KBS di Johor Bharu. Bagai orang mengantuk disorongkan bantal, saya memang telah lama bercadang untuk ke JB dan rezeki kali ni tarikh saya berada di sana jatuh pada hari jadi teman baik saya Shahrul Faizal. Maka sambil menyelam minum air la gamaknya.

Pembentangan dari Amar - unit IT di Putrajaya

Peserta yang terdiri dari kakitangan KBS pelbagai lapisan, dari Jabatan Belia dan Sukan Negeri hinggalah ke pensyarah IKBN. Walaupun saya hanya mengendalikan sesi ini untuk 1 hari sahaja tetapi saya puas. Ini kerana penglibatan yang saya baik dari peserta serta komitmen yang ditunjukkan melancarkan segalanya.

Peminat modifikasi kereta - En. Zulfikar dengan pembentangannya

Banyak isu dan perkara dikongsikan bersama dan peserta juga sering berkongsi pendapat dan pandangan. Ini merupakan satu aset besar buat kerajaan dan saya mendoakan agar mereka berjaya di masa akan datang. Seperti biasa saya titipka beberapa gambar dan sekiranya ingin melihat lebih gamabr sila ke Facebook saya.

Mohsen Amdan berkata : Usaha pembangunan belia harus diselaraskan agar mudah matlamat dicapai. Kalau tidak ia akan lebih bersifat seronok sendiri dan perasan sahaja.

Wither - Dream Theatre

Dipetik dari album Black Clouds & Silver Linings

Klip di atas adalah dalam versi iringan piano. Lagu ini begitu memberi kesan kepada saya ketika ini. Kenapa? Biarlah rahsia
Nikmati liriknya

Let it out let it out
Fill the empty space
So insecure
Find the words
And let it out

Staring down staring down
Nothing comes to mind
Find the place
Turn the water into wine

But I feel I'm getting nowhere
And I'll never see the end

So I wither
And render myself helpless
I give in
And everything is clear
I break down
And let the story guide me

Turn it on turn it on
Let the feelings flow
Close your eyes
And see the ones you used to know

Open up open up
Don't struggle to relate
Lure it out
Help the memory escape

Still this barrenness consumes me
And I feel like giving up

So I wither
And render myself helpless
I give in
And everything is clear
I break down
And let the story guide me
I wither
And give myself away

Like reflections on the page
The world's what you create

I drown in hesitation
My words come crashing down
And all my best creations
Burn into the ground
The thought of starting over
Leaves me paralyzed

Tear it out again
Another one that got away

I wither
And render myself helpless
I give in
And everything is clear

I wither
And render myself helpless
I give in
And everything is clear
I break downa
And let the story guide me
I wither
And give myself away

Like reflections on the page
The world's what you create

2 Acara dalam sehari

Salam.
31 Oktober 2009 meruapak hari yang sangat memenatkan buat saya...namun syukur kerna Allah membuka ruang rezki untuk itu.
Saya terlibat dalam 2 acara - Program Komuniti Harmoni 2009 sempena Hari Habitat Sedunia dan Perasmian Pameran Filem Bangsawan dan Lagenda anjuran FINAS (di sini) .
Bertindak sebagai Pengacara Majlis di PPR Batu Muda, saya berada di sana seawal 7.30 pagi. Ketika terjaga dari tidur kira - kira jam 3 pagi, hujan mengiringi suasana sehingga jam 9 pagi. Saya agak risau pada mulanya kerana kebanyakan aktiviti yang dirancang bersifat outdoor dan KSU KPKT sendiri turut serta dalam acara ini.

update..update

Adibah Noor selaku duta KPKT turut hadir dan menyampaikan 3 buah lagu. Sempat juga saya menemubual beliau ketika dipentas utama.
Mohsen!!! Err..maksud Adibah filem Mukhsin..saya pula yang terkena

Pameran dari pelbagai agensi kerajaan juga disediakan dan sukaneka seperti lari dalam guni, bowling kelapa, tarik tali dan demonstrasi memadam kebakaran oelh Bomba dan Penyelamat juga diadakan.

Sementara itu, dilokasi yang lain syarikat saya diminta menyediakan gong perasmian, persembahan muzik tradisional dan bercerita oleh kanak - kanak. Sebelum ke PPR Batu Muda saya sempat singgah ke Galeri FINAS untuk menghantar dan memasang gong - mujur Giant saya dapat membantu. Trio Terancang (kurang seorang dari Kuartet Terancang) mendendangkan beberapa lagu yang dipetik dari filem Melayu lama. Sementara untuk pencerita cilik, anak - anak abang saya mengambil bahagian. Mujur latihan yang diberikan membantu mereka mengadakan persembahan dengan baik.

Perasmian oleh Dato Pengerusi FINAS

Dipaparkan beberapa gambar dari acara - acara ini.
Lebih banyak gamabr lagi boleh dilihat di facebook saya.

Dato KSU KPKT menanam pokok

Mohsen Amdan berkata : Expect the unexpected

Patah yang tiada gantinya



Keadaan arwah yang tenat pada petang sebelum meninggal
Salam.
Kekanda sulung saya Allahyarhamah Zaleha telah menghembuskan nafas terakhirnya subuh tadi dirumahnya. Beliau menderita penyakit kanser sejak sekian lama dan merebak dari satu bahagian ke satu bahagian yang lain. Berkhidmat di Kolej Kediaman Ke - 4 Universiti Malaya sebagai ketua tukang masak, beliau meninggal dunia pada usia 50 tahun dengan meninggalkan suami, 3 orang anak dan 3 orang cucu.

Untuk yang tidak mengenali beliau, pasti akan menyangka yang beliau ini adalah ibu saya. Ini kerana jarak usia kami yang jauh dan rupa yang seiras. Malahan mesra kami juga bagai ibu dan anak.

Allahyarhamah (dua dari kiri) ketika perkahwinan anak keduanya

Satu kehilangan yang sangat besar buat kami adik beradik kerana dia merupakan tempat mengadu, bercerita dan tidak lokek dengan pelbagai bentuk bantuan. Jasanya tidak akan mungkin dapat kami bayar.

Sehingga saat saya menulis ini, wajahnya masing terbayang kerana saya yang bertanggungjawab mengkebumikan jenazah dan membuka ikatan kafan diwajahnya. Bagaimana mungkin saya melelapkan mata malam ini tanpa linangan air mata?

Entahlah..saya sebenarnya tidak merangka apa yang patut saya coretkan di sini. Semata - mata ingin melepaskan rasa sedih dan pilu ini. Terimakasih kepada rakan - rakan yang menelefon, menghantar sms atau facebook yang memberi kata - kata semangat buat saya.

Arwah ayah (kanan) dan arwah kak long (kiri) ketika usai majlis konvo saya pada 2002

Mohsen Amdan berkata : Help me see myself cause I can no longer tell
Looking out from the inside of the bottom of a well

Program Persediaan Ke Alam Baru - Politeknik Merlimau



17hb Oktober 2009
Tanjung Bidara Melaka

Salam
Saya telah diundang oleh Politeknik Merlimau bagi memberikan ceramah berkaitan persediaan pelajar tahun akhir jurusan akaun. Program ini berlangsung di sebuah resort di Tanjung Bidara Melaka yang membabitkan 40 pelajar. Pelajar - pelajar ini diberitakan yang terpilih sahaja berdasarkan pencapaian cemerlang mereka. Tahniah diucapkan kerana terpilih!

Sesi bengkel ekspresi wajah semasa temuduga - muka kena nampak yakin

Secara peribadi, program yang hanya berlangsung kira - kira 3 jam ini tidak mencukupi buat saya kerana rasanya banyak perkara yang perlu saya kongsikan dengan mereka. Maklumlah, mereka ini bakal menempuh alam baru maka banyak yang perlu dipelajari. Tambahan, orang meningkat usia macam saya ni memang suka bercerita (hheheh).

Nak masuk alam kerjaya tak boleh malu - malu dik...

Seronok dapat bersama mereka walaupun ruang kuliah agak kecil namun saya percaya sedikit sebanyak peserta program ini mendapat banyak input baru terutama dari sudut cabaran yang menanti diluar sana. Saya doakan mereka ini akan berjaya meredah gelombang besar yang bakal menanti darah muda ini. Adios!

Mohsen Amdan berkata : Untung pelajar kini kerana menerima pendedahan langsung sebelum tamat pengajian berbanding zaman saya yang segalanya redah saja!

Defisit?

KERAJAAN MUNGKIN TANGGUNG KOS KERUGIAN RM1.14 BILION PROJEK LANDASAN BERKEMBAR ELETERIK -bernama

KUALA LUMPUR, 19 Okt (Bernama) -- Kerajaan besar kemungkinan terpaksa menanggung sebahagian RM1.14 bilion kos kerugian, dianggarkan bagi projek Landasan Berkembar Elektrik antara Rawang dan Ipoh, yang tidak diuruskan dengan baik.
Pengauditan yang dijalankan antara Ogos 2008 hingga Jan 2009 mendapati beberapa kelemahan dalam pelaksanaan projek itu seperti kelewatan projek disiapkan menyebabkan kos projek meningkat, peralatan dibeli melebihi keperluan serta perolehan tren tidak diselaraskan dengan pembangunan infrastruktur menyebabkan infrastruktur yang dibangunkan tidak dapat digunakan sepenuhnya sebaik sahaja ia disiapkan.

"Projek ini tidak diuruskan dengan baik menyebabkan objektif pelaksanaannya tidak dapat dicapai seperti mana yang dirancang," menurut Laporan Ketua Audit Negara Tahun 2008 yang diedarkan di sini.

Mohsen Amdan berkata: Susah sangatkah untuk rakyat memahami yang mereka ini diperkotak katik oleh pemimpin tamak haloba ini?

Managing Time & Multiple Priorities


Bincang - bincang
Salam
13 - 14 Oktober 2009
Tingkat 18 Bangunan MAS
Syarikat Perumahan Negara Berhad

Saya dijemput lagi oleh Interaktif Jasa untuk mengendalikan kursus bagi pihak mereka. Syukur Alhamdulliallah perkhidmatan yang saya berikan memuaskan hati mereka barangkali. Harap - harap berpanjangan hendaknya hubungan ini.

Sekali lagi SPNB menjadi pelanggan saya. Program 2 hari ini merupakan program latihan pertama saya dan mereka selepas sambutan Aidilfitri. Maka, mood hari raya masih ada kerana ada beberapa peserta yang terpaksa meninggalkan program seketika untuk jamuan hari raya.

Syukur kerana program berjalan lancar, penyertaan aktif peserta turut membantu kelancaran program ini. Cuma Microsoft Office 2008 nampaknya agak lembap pada IBook saya.

Salah seorang peserta program ini merupakan junior saya di UIA dulu. Saya tak cam beliau pada mulanya namun selepas sembang - sembang rupanya beliau merupakan bekas pemain bolasepak UIA dan rakan kepada kebanyakan kenalan saya. Hebat Shahril dijawatan eksekutif jualan SPNB. Tahniah juga kerana isteri beliau telah pun diluluskan pertukaran ke JB.

Aik..kerusi pun ada?

Dipaparkan beberapa gambar dari program berkenaan

Pembentangan dari wakil kumpulan

Apa pulak yang dicarinya?

Mohsen Amdan berkata: Masa tidak boleh ditadbir, tetapi hanya boleh diurus

Bengkel Psikologi Cemburu & Iri Hati

Salam.
Prof Madya Mohd Makzan Muza merupak orang yang bertanggungjawab membawa saya ke bidang psikologi. Kenalan rapat arwah abang saya ini banyak memberi inspirasi kepada saya sejak saya di alam remaja. Kini beliau mengorak langkah membawa revolusi psikologi dengan menganjurkan Bengkel Psikologi Cemburu & Irihati pada 27 dan 28 Oktober ini. Berikut adalah maklumat program berkenaan
Kerap kali kita mendengar malah ada yang pernah berdepan dengan isu cemburu dan irihati dalam kehidupan seharian khususnya dalam kehidupan berumahtangga dan berkeluarga. Kedua-dua isu cemburu dan irihati dalam realiti kehidupan mempengaruhi kesejahteraan diri.

Disebabkan cemburu muncul tindakan-tindakan di luar pertimbangan kewarasan akal dalam perhubungan suami isteri atau di kalangan pasangan bercinta dalam bentuk penderaan lisan, fizikal dan mental. Jika cemburu tidak dikendalikan, diurus hingga berlarutan dalam suatu jangkamasa ia boleh menjadikan kehidupan berumahtangga dan berkeluarga tidak tenteram jauh sekali harmoni dan di tahap yang melampau boleh berakhir dengan tragedi.

Dan dalam interaksi sosial, perhubungan sosial menjadi tengang hingga terjejas silaturahim gara-gara isu irihati yang tidak dapat dibendung. Akibat irihati, ramai yang tidak tenteram jauh sekali aman damai. Irihati membelenggu, menghadkan diri untuk melangkah ke hadapan dalam usaha untuk mempertingkatkan ketrampilan, kebolehan, kelebihan malah kekuatan diri dalam kehidupan peribadi mahupun profesional.

Memandangkan isu cemburu dan irihati merupakan antara permasalahan psikologikal kehidupan wajar sekali kedua-kedua isu cemburu dan irihati diketengahkan dalam suasana pertukaran dan perkongsian maklumat. Menerusi bengkel cemburu dan irihati yang julung-julung kali diadakan di Malaysia ini, ia dapat membantu mengenal, memahami aspek-aspek psikologikal cemburu dan irihati yang kerap membelenggu diri. Oleh itu Psychology Learning Training menjemput anda untuk menghadiri satu-satunya bengkel unik ini.

OBJEKTIF BENGKEL

1. Mengupas isu psikologi cemburu dan irihati dalam konteks perhubungan interpersonal.
2. Memahami pengaruh-pengaruh psikologikal cemburu dan irihati.
3. Memberi kefahaman bahawa cemburu dan irihati adalah dua isu yang berbeza.
4. Teknik mengurus dan mengendalikan cemburu dan irihati bagi kesejahteraan kehidupan

FASILITATOR BENGKEL

Psychology Learning Training menjemput Prof. Madya Mohd Makzan Musa dari Jabatan Psikologi & Kaunseling, Kolej Sastera dan Sains, Universiti Utara Malaysia sebagai fasilitator bengkel ini. Beliau mempunyai kelayakan Ijazah Sarjana Muda Sastera (Psikologi) dengan kepujian dari Universiti Kebangsaan Malaysia dan Masters of Arts (Psychology) dari Universiti of San Diego, California, Amerika Syarikat. Fasilitator jemputan mempunyai pengalaman 20 tahun mengajar, melakukan penyelidikan dan penyeliaan penyelidikan di peringkat Ijazah Sarjana Muda dan Ijazah Sarjana dalam bidang Psikologi dan Psikologi Sosial. Beliau ada menerbitkan buku PSIKOLOGI SOSIAL terbitan Utusan Publications & Distributions di samping menulis artikel-artikel psikologi untuk beberapa majalah tempatan, perunding, penulis modul serta fasilitator Program PERMATA KASIH, KEIBUBAPAN ANAK REMAJA dan PARENTING @ WORK anjuran Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga (LPPKN), Kementerian Wanita dan Pembangunan Keluarga. Topik cemburu dan irihati dalam bidang Psikologi Sosial adalah tumpuan penelitian beliau diperingkat pengajian Doktor Falsafah di samping penulisan dan perbentangan kertas kerja dalam dan luar negara. Sebelum berkhidmat dengan Universiti Utara Malaysia beliau pernah berkhidmat di Bahagian Rawatan & Pemulihan Dadah (kini Agensi Anti Dadah Kebangsaan) dan Pegawai Bimbingan dan Nasihat ITM (kini UiTM) di kampus Segamat Johor
Yuran Penyertaan - RM400 (tidak termasuk penginapan)
Sila hubungi saya untuk maklumat lanjut
013-3889214

Persembahan Sepanjang Hari Raya


Mohsen & Kuartet Terancang
Salam
Lama saya tidak update blog ini..pelbagai perkara yang berlaku di antara waktu ini.
Seperti yang saya janjikan, saya akan menulis mengenai Mohsen & Kuartet Terancang.
Gabungan ini wujud apabila pelanggan saya, Dewina Group of Companies dan Lifestyle Sdn Bhd meminta saya menyediakan persembahan bagi jamuan hari raya mereka. Oleh kerana pada tahun yang lalu saya dan Dewangga Sakti telah membuat persembahan, makan tahun ini mereka mahukan kelainan. Sukar bagi saya menyediakan persembahan selain Dewangga Sakti kerana untuk 9 tahun, itulah satu - satunya kumpulan yang saya anggotai sehinggalah saya mengambil keputusan keluar dari kumpulan itu kerana sebab - sebab tersendiri.

Penat beb...

Pada mulanya saya mencadangkan kumpulan lama saya itu namun pelanggan mahukan sesuatu yang lain - tetapi saya mesti kekal sebagai pengacara. Saya cuba mendapatkan rakan - rakan dari kumpulan Hablur - band rock saya dahulu selepas Silent Majority namun tidak mendapat respon yang baik. Maka, saya terfikir untuk membentuk satu kumpulan baru bagi tujuan show; maka saya hubungi rakan - rakan lama dan takdir Ilahi - terbentuklah lineup yang sangat mengujakan saya ini.

Saya akan tulis mengenai band ini di http://lilcentevents.blogspot.com kemudian kerana saya agak kepenatan malam ini.

Saksikan beberapa gambar sekitar majlis yang telah berlangsung

Menyampaikan pelbagai lagu dengan line-up ad-hoc yang super duper mantap

Aksi sporting tetamu ketika game minum dari botol susu

Pertandingan makan biskut kering terpantas

Mohsen Amdan berkata: Jiwa Kacau

Aidilfitri 2009

Salam..
Rasanya masih belum terlambat untuk saya mengucapkan Salam Aidilfitri pada semua..maklumlah di Malaysia ni raya sebulan..
Namun seolah - olah agak lambat saya menulis dalam blog ini kerana saya mengalami pelbagai perkara yang mengakibatkan tiada inspirasi unuk menulis..
Ketika saya menaip ini bukan kerana inspirasi itu datang tetapi lebih kepada terapi minda dan jiwa sendiri.
Mengulas pengalaman berhari raya yang lalu, pengalaman baru untuk saya nampaknya telah saya lalui. Saya beraya di Kulim, tidak Kampung Cheras Baru seperti yang dirancang. Raya ke - 2 saya membawa keluarga termasuk ibu mertua dan adik beradik ke Batu Feringgi. Kami menginap di sana semalaman. Seronok rasanya sekali sekala dapat berkumpul dan melakukan pelbagai aktiviti bersama.
Pulang dari Penang, dinding mulut saya pecah dan bertukar keputihan. Doktor mengesahkan saya terkena jangkitan dan menyebabkan lemang dan ketupat hanya sekadar tatapan mata sahaja. Untuk menelan air liur sahaja sudah cukup memeritkan. Anak kecil saya juga diserang demam campak dan masih dalam kuarantin dirumah sehingga kini.
Kami pulang ke kota pada Ahad lalu, syukur jalan raya lancar. Sempat singgah ke rumah kakak saya di Tambun. Tak sangka anak - anak buah saya dah besar panjang..
Kini saya sedang sibuk menguruskan beberapa acara sempena sambutan Aidilfitri dan majlsi perkahwinan. Atas permintaan pelanggan, saya kini kembali semula menggenggam mikrofon dan menghiburkan mereka, Tetapi kali ini saya hadir dengan kumpulan baru - Mohsen dan Kuartet Terancang. Ahli muzik ini merupakan yang terbaik pernah saya bekerjasama selama saya menceburi dalam bidang ini. Sangat berbakat dan profesional. Nantikan update saya mengenai projek ini.
Semalam saya dikejutkan dengan kakak sulung saya kini kembali ke wad. Dia pernah di bedah beberapa kali sebelum ini, bermula dengan kanser rahim beberapa tahun dahulu, ia merebak ke perut dan kini dia sudah tidak memiliki rahim dan perut. Namun ia tidak berhenti setakat itu, kansernya mula merebak ke pankreas dan kini di peringkat ke 4. Saya sangat sedih melihat keadaannya yang sangat sakit dan mendoakan agar Allah melindungi nya.

Mohsen Amdan berkata: Allah menguji manusia berdasarkan tahap imannya. Semakin beriman seseorang semakin besar dugaannya. Sebab itu ramai orang yang kuat agama sering diuji dengan perkara berkaitan keluarga seperti anak - anaknya yang mempunyai masalah akhlak, perceraian dan sebagainya

Salam Aidilfitri


Salam...
Saya mewakili diri dan keluarga ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua pembaca blog ini.
Saya juga ingin menyusun jari sepuluh memohon ampun dan maaf kepada anda semua andai ada yang terguris hati dengan penulisan dan buah fikiran saya. Tidaklah saya berniat menyakitkan hati mana - mana pihak selain dari memberikan pandangan semata - mata.

Semoga anda bergembira di hari mulia ini dan pandulah dengan cermat.

Mohsen Amdan berkata: Semoga latihan di bulan Ramadhan membuatkan kita semua semakin bertaqwa dan beriman.

Disney studio chief Dick Cook stepping down

AP - Saturday, September 19

BURBANK, Calif. – Walt Disney Co. studio chief Dick Cook announced Friday he's stepping down immediately, after nearly four decades with the company.

Cook said in a statement he's been contemplating leaving the studio for some time and will be moving on to "new adventures." It wasn't immediately known who would replace him.

Cook's studio has come under intense scrutiny for the quality of its films. Recent movies, like "Race to Witch Mountain," "Bedtime Stories" and "Confessions of a Shopaholic" were box office disappointments.

Cook said he believed the studio's slate of upcoming movies is the best in its history.

Cook joined Disney in 1971 and moved up the ranks, becoming president of Buena Vista Pictures distribution in 1988. He became chairman of the studio in 2002.

"I have loved every minute of my 38 years that I have worked at Disney, from the beginning as a ride operator on Disneyland's steam train and monorail to my position as chairman of The Walt Disney Studios," he said.

Cook's creative instincts and showmanship enriched the company, Disney Chief Executive Bob Iger said

Mohsen Amdan berkata:Perjalanan yang hebat selalunya bermula dari sesuatu yang sukar, dan mengetahui, bila perlu membuat keputusan; bukan menanti keputusan dibuat oleh orang lain untuk diri sendiri

Why I threw the shoe — Muntazer al-Zaidi

SEPT 19 — I am free. But my country is still a prisoner of war. There has been a lot oftalk about the action and about the person who took it, and about the hero and the heroic act, and the symbol and the symbolic act. But, simply, I answer: what compelled me to act is the injustice that befell my people, and how the occupation wanted to humiliate my homeland by putting it under its boot.

Over recent years, more than a million martyrs have fallen by the bullets of the occupation and Iraq is now filled with more than five million orphans, a million widows and hundreds of thousands of maimed. Many millions are homeless inside and outside the country.

We used to be a nation in which the Arab would share with the Turkman and the Kurd and the Assyrian and the Sabean and the Yazid his daily bread. And the Shia would pray with the Sunni in one line. And the Muslim would celebrate with the Christian the birthday of Christ. This despite the fact that we shared hunger under sanctions for more than a decade.

Our patience and our solidarity did not make us forget the oppression. But the invasion divided brother from brother, neighbour from neighbour. It turned our homes into funeral tents.

I am not a hero. But I have a point of view. I have a stance. It humiliated me to see my country humiliated; and to see my Baghdad burned, my people killed. Thousands of tragic pictures remained in my head, pushing me towards the path of confrontation. The scandal of Abu Ghraib. The massacre of Falluja, Najaf, Haditha, Sadr City, Basra, Diyala, Mosul, Tal Afar, and every inch of our wounded land. I travelled through my burning land and saw with my own eyes the pain of the victims, and heard with my own ears the screams of the orphans and the bereaved. And a feeling of shame haunted me like an ugly name because I was powerless.

As soon as I finished my professional duties in reporting the daily tragedies, while I washed away the remains of the debris of the ruined Iraqi houses, or the blood that stained my clothes, I would clench my teeth and make a pledge to our victims, a pledge of vengeance.

The opportunity came, and I took it.

I took it out of loyalty to every drop of innocent blood that has been shed through the occupation or because of it, every scream of a bereaved mother, every moan of an orphan, the sorrow of a rape victim, the teardrop of an orphan.

I say to those who reproach me: do you know how many broken homes that shoe which I threw had entered? How many times it had trodden over the blood of innocent victims? Maybe that shoe was the appropriate response when all values were violated.

When I threw the shoe in the face of the criminal, George Bush, I wanted to express my rejection of his lies, his occupation of my country, my rejection of his killing my people. My rejection of his plundering the wealth of my country, and destroying its infrastructure. And casting out its sons into a diaspora.

If I have wronged journalism without intention, because of the professional embarrassment I caused the establishment, I apologise. All that I meant to do was express with a living conscience the feelings of a citizen who sees his homeland desecrated every day. The professionalism mourned by some under the auspices of the occupation should not have a voice louder than the voice of patriotism. And if patriotism needs to speak out, then professionalism should be allied with it.

I didn't do this so my name would enter history or for material gains. All I wanted was to defend my country. — Guardian

Muntazer al-Zaidi is an Iraqi reporter who was freed this week after serving nine months in prison for throwing his shoe at former US President George Bush at a press conference