Total Pageviews

Program Pengupayaan Keusahawanan Pelajar Politeknik Ungku Omar


Coooooooooooooollll
Salam
11 - 13 November 2009
INTIM Ipoh
(Lagi gambar di facebook saya)

Antara perkara yang paling saya ingin lakukan dalam hidup ini ialah memberi inspirasi, membakar semangat dan berkongsi idea dan pengalaman dengan seberapa ramai orang yang boleh. Maka saya memilih kerjaya saya kini sebagai landasan untuk memenuhi impian saya. Sekiranya di nilai dari sudut material, mungkin kerjaya saya ini bukanlah hebat sangat kerana sebagai perbandingan, penyanyi popular mampu meraih RM50,000 untuk satu persembahan di Malaysia ini.

Namun, hati ini pasti merasa puas apabila melihat mereka yang mendengar dan menjalani program bersama saya meraih sesuatu dari apa yang dikongsikan! Dan dalam tempoh hampir 10 tahun saya terlibat dalam bidang ini, program yang berlangsung di Ipoh ini merupakan satu dari pada program terhebat yang pernah saya jalani! Syabas semua!
Lihat sahaja wajah - wajah yang penuh kesungguhan ini

Program ini bermula dengan usaha Cik Zaidah dan beberapa rakan - rakannya - pensyarah di Jabatan Perdagangan yang terdahulu menjadi peserta saya dalam sebuah program di Kepala Batas. Usaha murni yang dilakukannya membayangkan betapa masih ramai pensyarah di luar sana yang sangat mengambil berat mengenai masa depan pelajarnya! Tabik springgggg dari saya! Atas permintaan beliau, saya kemukan satu kertas kerja yang mana sepengetahuan saya, yang pertama di Malaysia iaitu mengenai bagaimana pelajar - pelajar boleh memanfaatkan pelbagai dana dan pinjaman oleh pelbagai agensi kerajaan bagi mempercepatkan proses kematangan keusahawanan mereka.
MD Lilcent (tudung kuning..sapa lagi?) bersama tenaga kerja program

Saya sendiri pada mulanya tidak pasti bagaimana sambutan kepada program ini dan dengan sasaran awal 50 peserta, hanya 44 sahaja yang muncul. Namun, setelah 3 hari bersama mereka saya melihat sinar yang sangat cerah disetiap wajah mereka dan saya sangat yakin mereka mampu melakukan sesuatu diluar kebiasaan lulusan Politeknik.

Tahniah diucapkan kepada pihak penganjur yang berjaya membawa pegawai kerajaan seperti KPDNHEP, MARA dan KBS untuk bersama - sama dalam program ini. Semoga ia akan mula membuka laluan agensi kerajaan untuk bekerja rapat dengan institusi pendidikan di Malaysia dan sekaligus membantu orang muda untuk lebih berjaya!
Tuan Hj Salleh menyampaikan cenderemata kenangan buat saya...terimakasih

Mohsen Amdan berkata : Orang muda memerlukan pendedahan, namun jangan hanya mengharap tingkap terbuka sendiri, bukalah mata dan carilah dimana letaknya tingkap itu.

No comments: