Total Pageviews

Merakam foto sendiri - Narcissism? Apa itu Selfies?



Narcissism adalah perkataan yang muncul dari mitos Greek mengenai Narcissus, seorang jejaka tampan yang akhirnya jatuh cinta dengan wajahnya sendiri apabila menghabiskan masa yang lama merenung refleksi wajahnya di kolam air. Narcissism adalah satu bentuk masalah psikologi personaliti yang mana ia melibatkan hampir 1% populasi dunia. Antara kesan masalah ini ialah ia membawa kepada perkara berikut
1. Terlalu yakin kepada kemampuan / kebolehan diri sendiri sehingga menolak pertolongan / usaha orang lain sehingga di lihat sangat mementingkan diri sendiri
2. Terpesona dengan diri sendiri sehingga terlalu memuji / mengangkat diri sendiri dan mengakibatkan orang lain menjadi jengkel dengan kenyataan yang keluar dari mulutnya.
Apa yang ingin saya kupas di sini adalah perkembangan dari Narcissism iaitu Selfies iaitu merakam foto diri sendiri dan memuatnaik ke laman sosial seperti Facebook, Twitter, Instagram dan sebagainya. Adakah ini juga merupakan sebahagian dari Narcissism? Adakah ini salah satu bentuk masalah psikologi personaliti?

Apakah yang dimaksudkan dengan Selfies? Berikut ialah petikan dari UrbanDictionary.com
1. Pictures taken of oneself while holding the camera at arms length. also known as being camera raped, where one person takes many pictures of them self on another camera
"Dude, Margaret raped my camera last night she took so many selfies!"
2. An act usually carried out by girls aged 12-21, the act involves taking photos of ones self while posing. If the act is carried out by a man, he is usally seen as being gay.
"Yo man, I seen you put selfies up on Facebook... You gay cunt!"
Anda pernah merakam foto sendiri? dengan beberapa snap anda pun melihat kembali semua rakaman itu di Phot Album telefon / kamera anda dan mula memilih untuk yang mana satu perlu dimuat naik? Mula terdetik - "Haa..yang ini aku nampak hensem / cun / cantik"
Atau
"Ala..tak best..tak best..sekali lagi la.."
Dari dua penjelasan Urban Dictionary di atas, ia kedengaran seperti agak negatif. Seolah - olah selfies adalah satu tingkahlaku yang agak janggal. Namun, beleklah akaun sosial anda sendiri hari ini, berapa banyakkah foto selfies yang dapat anda saksikan? 
Bagaimana pula dengan mereka yang langsung tidak pernah merakam gambar sendiri? Adakah mereka mengalami 'Low Self-Esteem' atau kurang keyakinan diri?
Adakah jumlah tertentu yang boleh dikira ok untuk merakam selfies dan memuat naik dalam sehari? Bagaimana pula dengan aksi remaja yang merakam pelbagai sudut wajah dengan mimik muka pelbagai ragam. Adakah ia di kira abnormal?
Perkembangan dunia skrin ke 4 iaitu telefon pintar telah mengubah lanskap psikologi manusia terhadap diri sendiri. Pada awal era Facebook, ramai yang janggal dengan tingkahlaku 'update status', merakam foto sendiri di setiap lokasi malah merakam foto makanan setiap kali ingin makan. Namun oleh kerana tingkahlaku sebegini telahpun melepasi jumlah 9 kali di mata dan minda kita, maka ia dilihat sebagai satu perkara yang boleh diterima, boleh ditiru dan ia dilihat 'cool'. Generasi Y memulakan perkara dengan agresif dan kini, Baby Boomers juga berasa OK dan tidak janggal untuk berbuat demikian.
Ini merupakan satu perkembangan psikologi yang menarik dan tidak ada ramai pakar lagi dalam segmen ini!
Saya akan cuba menulis mengenai Selfies ini dalam bentuk yang lebih mudah difahami dalam entri akan datang. Nantikan update dari saya OK..Jom rakam foto sendiri!

No comments: