Total Pageviews

Selfies (Bahagian 2) - Bukan sekadar potret diri

Salam
Bersambung lagi dalam siri artikel psikologi yang mengupas isu Selfie atau merakam foto diri sendiri. Pada artikel yang lalu saya menyentuh ciri Narcissism yang wujud dalam proses Selfies sama ada ia berkaitan atau tidak. Kali ini saya akan mengupas perkaitan tingkahlaku Selfie ini dengan konsep potret dan garis masa (Timeline).

Potret Monalisa karya Leonardo Da Vinci adalah merupakan potret yang paling popular didunia sehinggakan ia difilem, dilagukan, ditiru dan pelbagai lagi bentuk penghayatan keatasnya dibuat oleh pelbagai pihak. Malah ia dikaji dengan penuh mendalam kerana Leonardo adalah seorang yang genius dalam penghasilan apa juga karyanya dan ini menimbulkan banyak tanda tanya.


Potret diri dengan tiadanya kecanggihan kamera pada zaman dahulu pastinya memerlukan proses yang remeh dan memakan masa. Anda mungkin perlu berposisi statik untuk satu tempoh panjang supaya pelukis dapat menyiapkan lakarannya. Ini dipermudahkan dengan terhasilnya teknologi kamera digital dan apabila kamera bersatu dengan telefon...ia mempermudahkan lagi proses ini.

Kenapa orang melukis potret? Kerana ia satu bentuk rakaman  bersifat sentimen masa dan keadaan. Ia menjadi maklumat penting kepada masa akan datangnya dalam menggambarkan keadaan yang sedang dilalui merentasi usia ketika potret itu disiapkan dan ia juga satu bentuk luahan rasa.

Berbalik kepada Selfie, adakah yang dirakamkan dan disiarkan itu bersifat potret? Nampaknya tidak semua Selfie bersifat potret. Ini boleh dilihat dari beberapa sudut.

1. Masa rakaman dan muatnaik foto itu dilakukan - Ia biasanya berlaku dengan bersifat menunjukkan garis masa. Apa yang sedang berlaku disekeliling individu berkenaan, dengan siapa dia berada dan jam atau waktu yang bagaimana. Ada orang yang memuatnaik Selfie di setiap kali dia mengenakan pakain baru atau ketika hendak memulakan sesuatu pekerjaan atau mahupun setiap kali tiba disatu lokasi yang dirasakan signifikan untuk dimuat naik ke laman sosial. Signifikan di sini perlu dibaca sebagai ia memberi rasa 'Cool', hebat, menarik atau lain dari lain berdasarkan persepsi si pelaku, bukannya pembaca. Sebab itu, setiap Selfie mendapat reaksi yang berbeza dari pembaca. Pelaku selalunya mengharapkan respon dari pembaca dalam bentuk KOMEN STATUS atau LIKE pada foto atau status berkenaan. Masa rakaman dan muatnaik ini telah menjadi begitu penting kerana media sosial seperti Instagram, Facebook atau Twitter bersifat 'Real-Time' dan proses update berlaku begitu kerap kerana ia boleh diakses menerusi Smart Phone. Kelajuan internet menjadi begitu penting dalam hal ini kerana si pelaku mahukan foto Selfie ini dimuatnaik pada ketika itu juga untuk memberitahu orang lain apa yang sedang berlaku dalam hidupnya.

2. Ekspresi perasaan - Manusia secara dominannya memiliki 8 emosi yang paling menonjol, Marah, Gembira, Sedih dan kecewa adalah diantaranya dan menunjukkan emosi ini menjadi begitu penting dalam dunia hari ini kerana kecenderungan untuk menarik perhatian orang disekeliling (baca - manusia dalam jaringan digital) dan mendapatkan respon yang setimpal. Emosi yang lain dari lain akan mengundang jumlah respon yang tinggi dari pembaca. Ia bagaikan papan iklan perasaan dan foto gembira lebih menarik perhatian kerana ia adalah emosi yang mudah ditunjukkan dan mudah di fahami orang.

Bersambung...

No comments: