Total Pageviews

Program Kepimpinan SK Saujana Impian 2011

Teks oleh Mohd Harmizi

Pada 28 April 2011 yang lalu, Mohsen Amdan Consultancy (M.A.C) Sdn Bhd telah diberi mandat untuk mengendalikan Program Pembimbing Rakan Sebaya dan Kepimpinan Pengawas. Program selama sehari itu telah diadakan di Sekolah Kebangsaan Saujana Impian, Kajang. Buat julung kalinya, M.A.C berhadapan dengan peserta Pembimbing Rakan Sebaya yang terdiri daripada pelajar sekolah rendah. Walaubagaimanapun, perkara tersebut bukan halangan bagi M.A.C, malah cabaran membentuk sahsiah anak-anak kecil ini turut menjadi penanda aras kepada kebolehan dan kematangan M.A.C dalam menghadapi variasi peringkat umur.

Bergambar bersama barisan pengawas

Pembimbing Rakan Sebaya berwarna ungu

Program bermula pada jam 9.00 pagi. Ketua perunding, En. Mohsen Amdan memulakan slot pertama iaitu ‘Ice-breaking’. Para pelajar dikehendaki menulis 3 huruf yang mewakili diri mereka dari pelbagai aspek kehidupan sendiri. Seterusnya para pelajar harus memperkenalkan diri masing-masing diantara semua peserta. Pelbagai gelagat dan situasi yang timbul sewaktu slot ini dijalankan. Paling menarik perhatian pada slot tersebut apabila para peserta dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan dikehendaki mempersembahkan ‘Hakka’. Jelas sekali mereka sangat kreatif dan menunjukan sifat kepimpinan yang terbaik bilamana tugasan tersebut di akhiri dengan pantas dan persembahan yang amat bermutu.



Usai slot pertama, program berehat untuk makan tengahari dan solat Zuhur. Slot ke-2 yang mengambil tempat pada sesi petang adalah ‘Kopitiam SKSI’. Menerusi slot ini, para pelajar di dalam kumpulan masing-masing dikehendaki membincang kan isu dan permasalahan yang timbul di dalam badan Pengawas dan Pembimbing Rakan Sebaya. Mereka harus mengambil pendekatan terbuka dalam menerima dan member kritikan terhadap kekurangan yang timbul dan mengkaji punca segala permasalahan. Impak kepada slot ‘Kopitiam SKSI’ ini adalah keputusan yang dihasilkan selepas segala perbincangan diantara pelajar tersebut. Beberapa penyelesaian yang merupakan kunci kepada permasalahan telah dibuka oleh pelajar itu sendiri. Kini, mereka cuma perlu menerapkan nilai-nilai penyelesaian tersebut untuk meningkatkan kredibiliti Kepimpinan Pengawas dan Pembimbing Rakan Sebaya.




Seterusnya, slot ‘Time-Challenge’ yang sangat mengujakan para pelajar. Slot ini menguji kecekapan dan kepantasan individu untuk merealisasikanya. Walaubagaimanapun, persefahaman dan permuafakatan adalah ramuan kejayaan mereka. Menerusi slot ini, para pelajar dikehendaki mengakhiri cabaran mengira nombor mengikut turutan dalam masa yang paling pantas. Disini, para pelajar harus peka dengan keadaan sekeliling dan menumpukan sepenuh perhatian. Sebarang kesilapan, walau sedikit akan mengakibatkan kegagalan. Akhir sekali, slot ‘Explorace’ mengambil tempat. Melalui explorace, pelajar dibahagikan kepada beberapa checkpoint. Para pelajar harus menamatkan cabaran di satu-satu checkpoint dahulu sebelum bergerak ke checkpoint yang lain. Kumpulan yang mengakhiri cabaran paling pantas dikira sebagai pemenang.


Program Kepimpinan Pengawas dan Pembimbing Rakan Sebaya Sekolah Kebangsaan Saujana Impian ini berakhir pada jam 5.30 petang. Program ini dianggap Berjaya berdasarkan maklum balas pelajar yang sebahagian besarnya amat merasa impak program ini dan respon organisasi sekolah yang berpuas hati dengan kelancaran program yang diketuai En. Mohsen Amdan selaku Ketua Perunding. Terima kasih kepada para pelajar dan guru-guru Sekolah Kebangsaan Saujana Impian yang terlibat yang menjayakan program ini dan semoga ada kelangsungan program akan datang.  


No comments: