Total Pageviews

Kenaikan tarif eletrik tidak membebankan rakyat?

1 Jun 2011 bukan sahaja penanda bahawa tahun 2011 sudah pun memasuki bahagian keduanya. Ia diserikan lagi dengan pelbagai pengumuman kenaikan harga (baca tarif) dari eletirk sehinggalah ke harga susu. Dan dengan ayat - ayat tersusun indah dan lunak didengar, pihak kerajaan menyatakan ianya untuk kebaikan rakyat! Anda setuju?

Saya tidak setuju. Anda mungkin setuju sekiranya bacaan anda mengenai perkara ini hanya melibatkan pengguna berskala besar dan anda yang rumahnya menggunakan kurang 300kw tidak terjejas. Cuba pergi ke tengah bandar atau kawasan rumah kedai yang menjadi tempat anda membeli pelbagai barangan harian. Adakah kedai runcit, kedai roti, McDonalds, KFC, kilang ais, kedai gunting rambut, kilang makanan sejuk beku dan pelbagai lagi sektor perniagaan menggunakan kurang dari 300kw? Adakah anda merasakan mereka akan menyerap kos kenaikan TARIF (fahamkah rakyat maksud TARIF ini?) dan mengekalkan harga pasaran produk atau perkhidmatan mereka? 

Pastinya kesan domino ini akan kembali kepada pengguna! Ya... anda, saya dan rakyat yang lain perlu membayar lebih harga produk dan perkhidmatan yang kita gunakan kerana kenaikan harga yang pelbagai ini. 

Ubah gaya hidup? Bagaimana caranya? Kepimpinan melalui tauladan - maka mampukah pemimpin kita mengubah gaya hidup mereka? Sanggupkah anak PM berhenti menggunakan Bentley dan bertukar kepada VIVA? Bolehkah gaji menteri dikurangkan dan pelbagai keistimewaan lain ditarik?

Rakyat didahulukan?

No comments: