Total Pageviews

Berita kenaikan harga minyak di Utusan 8 Jun 2011

Sewaktu saya sedang membelek - belek suratkhabar pelbagai tajuk di kedai suratkhabar / majalah milik warga Indonesia berhampiran rumah saya, ekor mata ini terpandang satu tajuk pelik di Utusan Malaysia - Belarus naikkan harga minyak. Bagi yang masih belum mengetahui tentang berita ini boleh baca di sini 

Saya belum membaca isi tulisan berita itu tetapi saya menjangkakan ia satu berita penting kerana ia berada di muka depan Utusan. Sebelum saya mencapai naskah itu saya mula terfikir, agaknya berapa ramai rakyat negara kita tahu tentang Belarus?

Soalan seterusnya ialah apakah motif berita ini diletak di hadapan? Adakah untuk memberi perasaan lega kepada rakyat kerana sekurang - kurangnya ada negara yang menaikkan harga lebih teruk dari Malaysia?

Jauh di lubuk hati ini saya berharap Utusan bangkit menjadi media yang bermaruah, mempunyai kredibiliti dan mampu bersaing. Ini adalah kerana Utusan menyediakan peluang pekerjaan dan perniagaan kepada ramai orang. Malah beberapa rakan baik saya sendiri menjawat jawatan penting di dalamnya. Saya sendiri sedang membantu Utusan menjayakan Kejohanan Sepaktakraw mereka.

Di tuduh / di gelar media pro UMNO, berita mengenai kenaikan harga minyak di Belarus ini bukan saja disensasikan di muka depan malah cerita lanjutnya dihurai panjang lebar di dalamnya. Beberapa hari lalu Utusan sibuk dengan melobi Ustaz Nasha ketika pemilihan PAS dan apabila Mat Sabu menang, Utusan pula menjadi tukang bantai mengenai PAS. 

Oh ya, Utusan kini sudah boleh mula bersaing dengan Motor Trader atau On The Road, kerana rupa iklan jualan kereta mereka saling tidak tumpah dengan 2 majalah itu!

No comments: