Total Pageviews

Kursus Kepimpinan Pengawas - SMK Darul Ehsan Selayang


Laporan oleh Mohd Harmizi

Pada 25 April 2011 yang lalu, Mohsen Amdan Consultancy (M.A.C) telah mengendalikan Kursus Kepimpinan Pengawas 2011. Kursus yang dijalankan dengan anjuran dan usaha sama Yayasan Pelajaran Mara (YPM) telah dianjurkan di Sekolah Menengah Kebangsaan Darul Ehsan, Selayang. Kursus selama sehari itu disertai seramai 164 orang pengawas dari tingkatan 2 hingga 5. Kursus ini dikendalikan oleh Pakar Runding M.A.C, En. Mohsen Amdan dan dibantu oleh 3 orang fasilitator iaitu Mohd Lukman, Mohd Fikri dan Mohd Harmizi.


Program ini dimulakan pada jam 9.00 pagi dengan ucapan dari Encik Zainal Bin Rashid, Pengurus Bahagian Pengurusan Program Yayasan Pelajaran Mara dan seterusnya dirasmikan oleh Datin Sharifah Salmah Syed Agil, Pengerusi Majlis Pembangunan Wanita dan Keluarga (MPWK) Parlimen Gombak.


Sesi suai kenal atau ‘ice-breaking’, Sepanjang program berlangsung, para peserta telah menunjukkan komitmen dan minat untuk menyertai program ini. Pada permulaan, pelajar diberi ruang untuk mengenali antara satu sama lain. Ini bertujuan untuk meningkatkan keberanian mereka menyuarakan pandangan sesama mereka.Peserta telah diberi pendedahan mengenai konsep kepimpinan disekolah.Pecahan kumpulan dilakukan bagi memudahkan aktiviti yang akan diadakan sepanjang hari dan melihat kerjasama mereka dalam kumpulan.


Setelah sarapan pagi, program bersambung didahului dengan modul kepimpinan melalui tauladan. Pelajar telah dipertontonkan video ‘Hakka’. Melalui modul ini, para pelajar diuji tahap kepimpinan, kerjasama, kesefahaman dan kesepakatan di antara ahli kumpulan. .Setiap kumpulan telah ditugaskan untuk mempersembahkan ‘Hakka’ mereka dihadapan pelajar yang lain. Dapat dilihat mereka begitu kreatif dan setiap mereka menonjolkan kebolehan kepimpinan seperti memberi idea untuk beraksi dan melaksanakan keselarasan gerakan semasa persembahan. Modul ini bertujuan bagi memberi inspirasi kepada pelajar untuk meningkatkan keupayaan dalam kepimpinan. 


Ianya memberi mereka contoh pemimpin yang agresif dalam mempengaruhi orang lain. Perlunya semangat yang tinggi dalam memimpin kumpulan dan memberi inspirasi kepada orang lain dalam melakukan sesuatu. Ianya juga membantu dalam menunjukkan ketegasan dalam memimpin kumpulan.


Selepas waktu makan tengah hari dan solat Zohor, program diteruskan dengan Modul ke-2, ‘Kopitiam SMK Darul Ehsan’. Sesi ini berjalan sebanyak tiga pusingan bagi melihat dan menggerakkan mereka berfikir untuk memimpin dan menangani masalah yang dihadapi oleh badan pengawas sekolah.


Sesi 1 ‘Kopitiam’ ini dijalankan bertujuan untuk memberi penjenamaan semula pengawas di SMK Darul Ehsan. Di sini mereka terbuka menceritakan kelamahan dan kekurangan dalam badan pengawas. Pada Sesi 2, para pelajar perlu mengenal pasti masalah utama badan pengawas. Setiap kumpulan mengemukakan permasalahan yang paling utama mereka hadapi sepanjang menjadi pengawas sekolah.



Pada akhir sesi ‘Kopitiam’, para pelajar seterusnya diberi peluang untuk membentangkan masalah dan cara penyelesaian yang efektif bagi memberi nafas baru bagi meningkatkan prestasi badan pengawas. Dapat dilihat mereka mempunyai daya inisiatif yang tinggi dan mencurahkan kreativiti bagi menangani masalah dan kekurangan yang wujud didalam badan pengawas. Kebolehan ini penting dilengkapkan untuk mereka menjadi pemimpin dan mempunyai daya usaha yang tinggi dalam melaksanakan tanggungjawab dan menjadi pemimpin yang cemerlang.


Modul terakhir didalam kursus ini ialah aktiviti ‘Time Challenge’. Aktiviti ini bertujuan meningkatkan fokus mereka dalam kerja berpasukan dan menunjukkan bagaimana mereka melaksanakan tanggungjawab sebagai pemimpin.

Di dalam aktiviti “Time Challenge” ini, dapat dilihat mereka bersungguh-sungguh menamatkan kiraan dalam waktu terpantas. Seorang ketua ditugaskan untuk meningkatkan semangat pasukan agar tidak hilang fokus disamping dapat menamatkan kiraan dengan jayanya. Aktiviti ini dapat membentuk mereka menepati masa dan meningkatkan tahap kerjasama dalam kerja berpasukan.


Program “Kursus Kepimpinan SMK Darul Ehsan” ini berakhir pada jam 5 petang dan ribuan terima kasih buat semua guru-guru dan pengawas terlibat secara langsung atau tidak langsung bagi menjayakan program ini.

1 comment:

Azlisham said...

haha, teringat lg saat ini, terutama "time challenge";))