Total Pageviews

Program Kecemerlangan Akademik - SMK Damansara Damai

Teks disediakan oleh Lukman Yusop
Bertarikh 6 Mei 2011 yang lalu, M.A.C Sdn Bhd sekali lagi diberi kepercayaan untuk mengendalikan ‘Program Kecemerlangan” bertempat di Sekolah MenengahKebangsaan Damansara Damai 1. Program anjuran Yayasan Pelajaran Mara Realties (YPMR) ini dimulakandengan majlis perasmian oleh wakil YPMR iaitu En. Mohd Isa bin Che’ pada jam 10 pagi.
Majlis Perasmian oleh wakil YPMR, En Mohd Isa bin Che’

Seusai majlis perasmian, ketua perunding, En Mohsen memulakan slot pertama iaitu program ‘Ice-Breaking”. Dapat dilihat pelbagai kerenah dan situasi yang ditonjolkan oleh para pelajar sewaktu mereka diminta untuk bertegur sapa dan mengenalkan diri masing-masing.
Antara aksi para pelajar semasa sesi ‘Ice-Breaking’

Kemudiannya, para pelajar didedahkan dengan teknik komunikasi yang betul dan juga konsep kecemerlangan. Bukan berniat memesong pemahaman para pelajar, tetapi En Mohsen telah mencerapkan maksud yang lebih ‘afdal’ bagi konsep komunikasi dan kecemerlangan bagi seseorang pelajar. Para pelajar dibawa berfikir mengenai hala tuju dan matlamat yang lebih realistic untuk dicapai dengan bantuan cara berkomunikasi yang lebih baik. Mereka diajar tentang kepentingan dinamiknya sesebuah pemikiran dan sifat komunikasi untuk lebih berjaya.

Slot kedua ini nampaknya telah banyak memberi kesan kepada para pelajar di mana sepanjang program berlangsung, mereka mula mengikut rentak yang kami harapkan. Para pelajar mula melihat kepentingan kecemerlangan dan merancang hala tuju yang ingin digapai dalam kehidupan mereka. Ada antara mereka yang mula faham konsep perubahan yang M.A.C Sdn Bhd bawa iaitu 3M; Mulakan dengan diri sendiri, Mulakan sedikit-sedikit dan Mulakan sekarang.

Berebut limau nipis yang perlu diambil pada ‘checkpoint’ pertama

Slot terakhir mengambil tempat iaitu ‘Explorace Kecemerlangan’. Explorace ini dijana melalui beberapa cabaran yang harus diselesaikan oleh setiap pelajar. Melalui ‘Explorace’ ini, nilai kreativiti dan kerjasama para peserta dapat dilihat apabila mereka dipecahkan kepada beberapa kumpulan dan harus bersaing antara satu sama lain untuk merebut takhta ‘kumpulan cemerlang’.

Antara kumpulan yang berjaya menghabiskan cabaran dengan pantas

Sayangnya, program ini terpaksa kami akhiri pada jam 1 petang kerana tuntutan solat Jumaat dan juga jadual program yang direncanakan cuma sehingga jam 1 petang. Andai punya waktu yang lebih, kami berharap program ini dapat dilaksanakan sehingga ke waktu sore. Semangat untuk melihat anak bangsa berjaya begitu kuat namun kami terpaksa akur. Begitu jua para pelajar yang dari maklum balas yang kami perolehi, meminta seandainya boeh program ini dilaksanakan sehingga petang.
Semoga apa yang telah M.A.C Sdn Bhd sampaikan kepada para pelajar SMK Damansara Damai 1 akan terkesan dihati kecil mereka dan kecemerlangan kini menjadi matlamat utama mereka di dalam kehidupan.

No comments: