Total Pageviews

Kematian Osama Laden dan implikasi politik tempatan dan dunia

Kematian Osama Laden mendapat pelbagai reaksi dari masyarakat dunia. Spekulasi ke atas kebenaran berita kematian ini tidak berjalan seperti zaman sebelum wujudnya Facebook, Youtube dan Twitter di mana 3 medium komunikasi sosial ini nampaknya sangat memainkan peranan dalam mempengaruhi berita yang sampai kepada masyarakat.


Ada yang percaya, ada yang tidak. Malah ada yang bersorak gembira dan tidak kurang juga yang meratap. Perdana Menteri Malaysia dan Menteri KDN sendiri mengeluarkan kenyataan berbau gembira dan pro Amerika apabila mengatakan kematian Osama ini bakal membawa keamanan kepada dunia. Adakah Osama yang bertanggungjawab kepada ketidakstabilan keamanan dunia? Saya tidak faham dengan pernyataan seperti ini. Dan pada hemat saya ini tidak lebih dari menunjukkan sokongan kepada Amerika. Adakah ini berlaku atas nasihat APCO?

Satu perkara yang juga menghairankan ialah harga pasaran minyak dunia menurun apabila berita kematian Osama ini tersebar. besar sungguh pengaruh Osama dalam pasaran minyak mentah dunia rupanya - Lucu sungguh!

Tersebar pula kononnya pihak pelampau dan pengganas dari Asia Tenggara lebih banyak terlibat dalam hal keganasan ini. Adakah ini benar? Atau satu lagi lesen merobek negara - negara yang mempunyai sumber yang pelbagai?

Mayat ke laut? Wajah mayat hasil sentuhan Photoshop? Apa yang berlaku sebenarnya? Saya menonton sidang media wakil pertahanan US dan saya dapati pegawai tersebut gagal dalam menyembunyikan maklumat interpersonalnya. Bola mata, kening dan dahi menunjukkan sebaliknya berbanding apa yang dituturkan. 

Apakah keuntungan yang diraih dari pembunuhan ini (sekiranya benar) dan apa pula kesan kepada masyarakat dunia? Pada hemat saya perkara sebegini mungkin berlaku

1. Kesan domino terhadap persepsi negatif masyarakat bukan muslim kepada muslim. Pembunuhan ini seolah - olah mengesahkan penganut ajaran Islam memiliki sentimen ganas dan jahat.
2. Pergerakan anti  - Islam mungkin akan mengukuh kembali
3. Lebih banyak tekanan kepada minoriti Muslim seluruh dunia atas nama keganasan
4. Wahabi dan Syiah akan bersaing lebih hebat untuk meraih sokongan sebagai penggerak Islam tulen.

Dan pelbagai perkara lain yang mungkin berlaku, lebih malang lagi ialah apa saja yang berlaku Muslim akan menjadi mangsanya. Apa yang boleh kita lakukan bagi membantu kepada penambahbaikan perkara ini? Kongsikan pandangan anda ke ruangan komen.

No comments: