Total Pageviews

Mengendalikan kos sara hidup 2023..apa pilihan yang kita mampu usahakan?




Sebelum 2023 muncul, di suku terakhir 2022 kita mendengar, membaca malah menonton banyak makluman mengenai 2023 yang bakal ditempuhi dengan penuh kesukaran dari segi ekonomi. Pelbagaian andaian, cerapan dan jangkaan mengenai kepayahan berjuang dengan situasi dunia yang diramalkan tidak stabil oleh pelbagai pihak meresahkan ramai orang.


Berita perang, wabak baru dan perubahan cuaca ekstrim dilihat bakal menjadi punca kepada kemerosotan sejagat. 


Ketika artikel ini saya siarkan, kita baru memasuki 12 hari pertama 2023... bagaimana pengalaman anda setakat ini berdepan dengan cabaran semasa?


Saya percaya, setiap masalah sesuai dengan kemampuan adaptasi kita menghadapinya.. Namun, pendidikan, pencerahan malah pengaruh kepimpinan perlu diperkasa bagi membolehkan rakyat maklum dengan apa yang berlaku dan apa kemungkinan yang bakal mereka hadapi. Ini juga penting untuk mereka menilai apakah langkah serta persediaan yang mereka perlu buat bagi menghadapi semua ini.


Sebagai cadangan awal, inilah beberapa strategi yang boleh digunakan oleh rakyat Malaysia untuk mengendalikan kos hidup untuk 2023 dari kaca mata saya :


  • Buat dan patuhi bajet: Semak perbelanjaan dan kenalpasti tempat-tempat di mana kos boleh dikurangkan. Cari cara untuk mengurangkan atau menghapuskan perbelanjaan yang tidak perlu, seperti langganan bulanan atau keahlian sesuatu perkhidmatan yang kurang penting. (saluran hiburan berbayar sebagai contoh)


  • Cari harga yang terbaik: Bandingkan harga barangan dan perkhidmatan yang penting, dan manfaatkan diskaun, jualan, dan kupon.


  • Berwaspada dengan perbelanjaan makanan: Satu kos utama untuk rakyat Malaysia adalah kos makanan, cubalah untuk memasak dan mempersiapkan makanan di rumah dan bukan di luar atau tempahan. rancangkan makanan dengan lebih awal dan buat senarai beli-belah untuk membantu mengurangkan pembelian luar jangka.


  • Ambil perkhidmatan awam atau naik kenderaan bersama daripada memandu sendiri: Pengangkutan boleh menjadi perbelanjaan yang signifikan untuk ramai rakyat Malaysia. Menggunakan perkhidmatan awam, beramai-ramai, atau berbasikal boleh membantu mengurangkan kos pengangkutan. Cadangan ini meskipun telah disebut berkali - kali, tetapi nampaknya sambutan dari rakyat masih agak dingin atas pelbagai situasi yang boleh kita kupas nanti.


  • Nilai semula tempat kediaman atau penginapan: Bayaran sewa atau pinjaman perumahan adalah perbelanjaan yang besar untuk kebanyakan rakyat yang sudah berumahtangga. Pertimbangkan untuk mencari rumah atau apartment yang lebih kecil, atau mencari tempat di kawasan yang lebih murah. 


  • Pelaburan dalam simpanan jangka panjang: Kos hidup boleh dikurangkan melalui kekuatan faedah berlipat ganda, jadi cubalah untuk meletakkan wang anda dalam simpanan jangka panjang atau pelaburan di mana anda mendapat faedah.


  • Cari maklumat mengenai bantuan kerajaan dan skim: Kerajaan mempunyai program bantuan yang boleh membantu rumahtangga pendapatan rendah untuk mengatasi kos hidup. Cuba untuk mengenal pasti skim dan subsidi yang boleh membantu anda.


  • Pertimbangkan untuk meluaskan sumber pendapatan anda, jika anda mempunyai sesuatu kemahiran cuba untuk menjana wang daripadanya. Banyak ilmu dan kemahiran baru yang boleh dipelajari tersedia di pelbagai platform yang boleh membantu anda menjana pendapatan sampingan.



Ingatlah bahawa cara terbaik untuk mengatasi kos hidup adalah dengan merancang dan membuat bajet yang sesuai. Cabaran hari ini juga termasuk kesilapan kita membuat perbandingan gaya hidup kita dengan apa yang dipamerkan oleh orang lain di media sosial. Semoga kita semua dapat mengharungi 2023 ini dengan kuat dan berjaya!

No comments: