Total Pageviews

Mudahkah menjadi kerajaan dari gabungan parti yang berlainan aliran?

Setelah lebih 1 bulan kerajaan baru tertubuh, kita dapat perhatikan respon dari rakyat bercampur baur. Ada yang teruja, ada yang terus membenci, ada yang setiap hari sindir menyindir dan tak kurang juga yang dulunya aktif menulis komen mengenai politik kini bertukar sebagai pemerhati.


Benar, memuaskan hati semua orang itu adalah mustahil. Apatah lagi bila apa yang berlaku tidak senada dengan apa yang diinginkan. Pelaburan telah dibuat untuk menang kerusi PRU, namun apa yang terjadi adalah sesuatu yang tidak pernah negara ini alami.




Mudahkah menjadi kerajaan dengan gabungan pelbagai parti yang tidak sehaluan semasa PRU? 


Membentuk kerajaan gabungan parti sebegini merupakan tantangan yang tidak mudah. Terdapat banyak cabaran yang harus dihadapi dalam usaha untuk menjamin kerjasama yang erat di antara parti-parti yang berbeza ideologi, perjuangan dan kiblat sokongan

.

Salah satu cabaran terbesar adalah menyatukan visi dan misi yang berbeza di antara parti-parti yang terlibat. Setiap parti tentu memiliki agenda dan tujuan yang berbeza, dan menyatukannya dalam satu landasan yang sama merupakan usaha yang memerlukan upaya yang keras.


Cabaran lain adalah menghindari pertelingkahan dan perselisihan di antara anggota kerajaan yang berasal dari parti-parti yang juga berbeza. Apabila terdapat perbezaan pendapat yang terlalu besar, ini dapat menyebabkan kerosakan dalam kerajaan dan mengganggu kestabilan politik negara.


Menjadi kerajaan gabungan parti juga menuntut komitmen yang kuat terhadap prinsip-prinsip perlembagaan dan demokrasi. Anggota kerajaan harus bersikap adil dan saksama kepada seluruh rakyat, tidak peduli dari parti manapun mereka berasal.


Meskipun menghadapi cabaran yang tidak mudah, menjadi kerajaan gabungan parti juga memberikan peluang untuk memperoleh kepercayaan rakyat dalam satu bentuk yang unik. Bayangkan begitu banyak perkara baru boleh dicuba, teroka malah dieksperimentasi atas nama ini adalah kali pertama ia berlaku.


Persoalannya, bagaimana pula kerajaan baru ini cuba mengekang serangan blok yang berbeza, dan memenuhi jangkaan rakyat dalam masa yang singkat?

No comments: