Total Pageviews

Hukum 80 - 20

Salam
Banyak sekali pendekatan yang melibatkan pembangunan manusia menggunakan hukum 80 - 20 ini. Hukum ini melihat kepada peratusan dalam bentuk 'Stimulus' dan 'Response' , 'Cause' dan 'Effect' dan pelbagai rasional lain.


Dalam bentuk komunikasi yang berkesan contohnya, 80 - 20 juga digunapakai. Bagi komunikasi interpersonal yang berkesan 80% daripada bentuk komunikasi harus datang dari elemen 'Non - verbal' dan 20% sahaja dari elemen 'verbal'. 

Dalam bentuk perniagaan pula, 80% dari hasil keuntungan biasanya akan datang dari 20% senarai pelanggan sedia ada sahaja. Ini bermakna bahagian besar dalam sumber keuntungan kita datangnya dari mereka yang telah pun menjadi pelanggan kita terdahulu atau mereka yang kita sasarkan. 

LIhat pula pada pelajaran dan peperiksaan. Kita hanya bersungguh - sungguh belajar sedikit sahaja..tapi 80% yang kita guna semasa peperiksaaan datang dari pembelajaran yang sikit itu.
Sewaktu bekerja, kita sebenarnya hanya 20% sahaja yang betul - betul produktif dalam 8 jam bekerja...yang lain hanya perkara kurang penting dan sampingan - hadiri mesyuarat yang tak perlu, panggilan telefon yang tak perlu, sembang yang tak produktif, minum makan dan sebagainya

Persoalannya, bukankah rugi sekiranya kita tidak memanfaatkan 20% dari senarai usaha yang kita miliki? Fikirkan...

No comments: