Total Pageviews

Kemahiran Bercerita Dengan Baik

Pencerita sentiasa mendapat tempat di dalam masyarakat sejak dahulu

Dalam sesi program latihan atau kursus yang saya kendalikan, jarang sekali saya merasakan ianya sebagai satu kerja; saya lebih menggangap ia sebagai waktu saya bergembira dan berhibur. Maka ada yang bertanya.."Sudah tu..bila masanya En. Mohsen bekerja?" Saya akan menjawab "Ketika saya membaca dan membuat kajian untuk bahan - bahan kerja saya"

Salah satu pendekatan saya dalam pengendalian program ialah menerusi bercerita...kenapa? Kerana manusia suka pada cerita..lebih - lebih lagi pada cerita yang hampir dengan dirinya. Buktinya??? Kita suka menonton bukan? Tidak kira drama, filem, DVD, Youtube atau apa saja.. Tidak cukup dengan itu kita juga suka dengan gossip dan sembang kedai kopi.

Adakah ianya berkesan? Bagi saya..ya..mungkin kerana saya dapat menyampaikan cerita itu dan dapat difahami. Ada juga orang yang tidak belajar apa - apa dari cerita.. saya tidak pasti pula kenapa.

Bagaimana mahu menjadi pencerita yang baik? Mahu tahu kaedahnya? Nantikan maklumat lanjutnya

No comments: