Total Pageviews

Institut Pengajian Tinggi – Pusat Penyediaan Pekerja atau Kilang Ahli Intelektual?

Majlis Konvokesyen di UIAM Pada 2002

Institut Pengajian Tinggi – Pusat Penyediaan Pekerja atau Kilang Ahli Intelektual?

“Dah habis belajar nanti, kau kerja apa?”. , “Kalau keputusan peperiksaan kau tak bagus, susah kau nak dapat kerja nanti”. Inilah soalan dan pernyataan yang sering dilemparkan kepada mahasiswa sejak dulu. Bagi mereka yang memang merancang masa depannya dengan bijak akan memberikan pelbagai jawapan manakala yang sebaliknya akan memberi jawapan yang biasa didengar” – “Tak tahu lagi”.
Sehingga artikel ini di tulis, masyarakat Malaysia masih lagi di momokkan dengan lambakan graduan mengganggur – yang di katakan tidak memiliki kecekapan – gabungan kemahiran dan ilmu serta kurang kemahiran berkomunikasi dan berbahasa Inggeris. Saban hari, media menyiarkan pelbagai laporan dan kenyataan dari pelbagai pihak mengenai isu ini namun sehingga kini, tiada perkembangan yang positif yang mampu membuatkan semua orang bernafas lega.
Berbalik kepada persoalan artikel ini, apakah peranan IPT hanya untuk menyediakan pekerja? Apakah setiap orang yang melanjutkan pelajaran IPT mesti mempunyai matlamat yang sama – mendapat pekerjaan selepas tamat pelajaran bagi membayar balik pinjaman pelajaran serta untuk kelangsungan hidup? Apakah tujuan menuntut ilmu? Adakah semata – mata untuk mendapat pekerjaan? Apakah semestinya seorang mahasiswa yang mengambil jurusan kejuruteraan bekerja sebagai seorang jurutera apabila tamat pengajian kelak? Sedarkah kita bahawa sekarang ini ramai graduan kejuruteraan juga bekerja sebagai jurujual? (tetapi di beri nama yang lebih sedap; “Sales Engineer”.
Keadaan seperti ini boleh di sebut sebagai Penghambaan Intelektual, di mana manusia yang dikurniakan dengan akal fikiran gagal menggunakannya sebaik mungkin dalam membuat keputusan dan alasan. Walaupun di kepalanya sarat dengan ilmu, tetapi ia lebih cenderung kjepada mengikuti aliran semasa tanpa menilai hakikat sebenar. Contohnya, lambakan IPTS yang menyediakan kursus – kursus yang tidak di iktiraf terutamanya yang melibatkan teknologi maklumat. Beribu graduan yang di lahirkan saban hari dalam bidang ini, namun yang dapat memanfaatkannya terlalu kecil jumlahnya.
Pandanglah ke Romania, negara yang tidak sehebat bumi kita, namun melahirkan berduyun – duyun graduan yang di buru oleh syarikat gergasi dalam bidang teknologi makulumat untuk di eksploitasi kemahiran mereka dengan kos yang murah. Dengan berbekalkan monitor buruk, mereka mampu mencipta perisian yang hebat. Di Malaysia juga ada, namun bilangannya terlalu sedikit.

No comments: