Total Pageviews

Kecerdasan Emosi


InsyaAllah pada bulan Februari ini saya akan mengendalikan 2 siri program Strengthening Emotional Intelligence di selatan tanah air. Tajuk ini semakin mendapat perhatian ramai terutamanya banyak kes berkaitan emosi dilaporkan terbit dari kesan Covid 19 meskipun pada awalnya ramai sahaja yang kelihatan seronok bekerja dari rumah (Work From Home). Namun setelah 2 tahun keadaan WFH ini dilalui oleh ramai orang, sebahagiannya terpaksa akur bahawa tidak mudah sebenarnya untuk sesetengah jenis fungsi kerja bersifat WFH. 

Pentingkah EI atau dalam bahasa Melayunya Kecerdasan Emosi ini? 

Penting, sangat penting...

Jika penting, apakah manfaat yang bakal diperolehi jika kita mempelajari dan menguasainya?

Manfaat memiliki tahap Kecerdasan Emosi (EI) yang tinggi adalah banyak dan memberikan kesan yang luas. Ia dapat meningkatkan tahap hidup kita sama ada secara peribadi mahupun profesional. Antara manfaat utamanya adalah:

  1. Hubungan sesama makhluk yang lebih baik: Memiliki EI yang tinggi membolehkan kita memahami dan berhubungan dengan orang lain dengan lebih baik, mengakibatkan hubungan yang wujud menjadi lebih kuat dan bermakna. Kita lebih sesuai untuk berkomunikasi secara efektif, mengurangkan konflik serta membina kepercayaan dan kerjasama dengan orang sekeliling kita.
  2. Komunikasi yang lebih baik: Orang dengan EI yang tinggi sering kali berkemahiran dalam berkomunikasi, mampu mengekspresikan pemikiran dan perasaan dengan efektif serta  menanggapi orang lain dengan empati dan pemahaman. Ini boleh menjalinkan hubungan yang lebih baik, kerjasama yang lebih tinggi, dan kejayaan yang lebih besar dalam lingkungan peribadi mahupun kerjaya.
  3. Kemahiran penyelesaian masalah yang Tinggi : EI dapat membantu kita mengendalikan masalah dengan memahami emosi kita sendiri dan orang lain, menghasilkan penyelesaian yang jauh lebih berkesan berbanding mereka yang tidak cekap mengendalikan emosi mereka.. Kita lebih sesuai untuk mengatasi situasi yang rumit dan mencabar serta membuat keputusan yang kreatif.
  4. Daya tahan yang lebih tinggi: Memiliki EI yang tinggi membolehkan kita mengawal emosi kita sendiri dan menanggapi cabaran dan tekanan dengan cara yang lebih sihat dan efektif. Ini boleh mengakibatkan daya tahan yang lebih tinggi dan kebolehan untuk pulih dari kegagalan dan keadaan yang sukar tanpa tenggelam dalam kekecewaan yang berpanjangan.


Secara ringkasnya, mengembangkan tahap EI yang tinggi boleh membawa banyak manfaat dan meningkatkan semua aspek kehidupan kita. Dari memperbaiki hubungan dan kemahiran komunikasi kita, hingga meningkatkan kemahiran penyelesaian masalah dan daya tahan kita, EI adalah alat penting untuk pertumbuhan dan kejayaan peribadi dan kerjaya.


Anda mahu program ini dikendalikan untuk organisasi anda? Whatsapp saya di 013 - 388 9214

1 comment:

Shahrulmiza said...

Setuju BussKu. Dalam dunia yang gawat ini, kemahiran EI memang diperlukan.