Total Pageviews

Mencari kelainan dalam kehidupan

Dalam melayari kehidupan ini, pastinya kita sering ketemu dengan seseorang atau sekelompok manusia yang cuba mencari atau membuat kelainan. Fahaman, perbuatan, sikap dan nilai sering menjadi paksi kepada sesuatu kelainan. Dari sekumpulan kecil penggiat, ia mampu menular kepada satu budaya baru. Lihat sahaja sekeliling anda, dari peminat barangan klasik sehingga manusia yang sanggup menolak hukum alam apa tah lagi aturan Allah swt semata - mata atas nama kebebasan.
Yang terkini, isu penkid atau pengkid yang difatwakan haram oleh Majlis Fatwa kebangsaan. Adakah Majlis Fatwa ini begitu tidak berkuasa atau berpengaruh sehingga mudah diperlekeh oleh mereka yang mengaku memperjuang hak manusia?
Apakah anda melihat isu wanita beperwatakan lelaki ini hanya pada landasan meniru gaya pakaian dan tingkah atau sesuatu yang lebih dari itu?
Siapakah Food not Bomb yang begitu lantang menentang fatwa ini? Saya mengenali beberapa orang yang menyertai gerakan ini dan saya pasti tidak semua dikalangan mereka setuju untuk menentang fatwa ini. Tanyakan diri mereka, bagaimana sekiranya ibu yang mereka kasihi berwatak pengkid? Mahukah mereka menyokong dan membiarkan ayah mereka merana? Atau sebaliknya melihat ayah mereka berpakaian wanita dan sokonglah ayahnya itu atas nama hak manusia?
Atas hujah psikologi sosial, manusia mencari kelainan atas pelbagai alasan. Namun ia tetap membawa kepada satu natijah yang sama iaitu untuk menarik perhatian. Manusia mudah bosan atas sesuatu yang sama untuk satu tempoh panjang. Atas dasar itu, iman manusia kepada Allah diikat dengan dosa dan pahala, cubaan dan rezki serta musibah dan nikmat. Maka kehidupan manusia itui akan lebih berwarna warni dan mengelakkan manusia itu bosan.
Mendapat perhatian ini merupakan antara keperluan manusia. Kenapa memakai pakaian mahal pada majlis tertentu atau keluar bersama kekasih? Mengapa ramai mengimpikan kereta mahal dan menarik?
Ya...mungkin anda ada alasan tersendiri berbuat demikian..namun memetik kata U-Wei Hj Shaari
"Jangan lain kerana nak jadi lain, nanti sesat takuit tak terbawak"
Mohsen Amdan berkata - Panduan Allah lebih memudahkan dari cara] manusia yang hanya menyusahkan manusia iotu sendiri

No comments: