Total Pageviews

Penghujung 2010...

Salam
Disember 2010 semakin ke penghujungnya, Malaysia di kurniakan cuti umum sempena kemenangan Piala AFF Suzuki. Hebat!!! Tahniah pada semua yang terlibat secara langsung atau tidak..sekurang - kurangnya tercatat juga sejarah manis sebagai penutup tahun 2010 ini.

Saya sendiri melalui pelbagai perkara di tahun 2010 ini. Terlalu banyak yang saya pelajari dan tempuhi. Malah disiplin menulis di blog ini juga agak menurun, mungkin kerana www.bolarotan.com lebih banyak mengambil masa saya.


Sebagaimana biasa, kebanyakan kita dengan azam baru. Tercapai atau tidak azam 2010 perlu diukur sebagai melihat perkembangan dan pencapaian kita sebagai manusia.

2010 menyaksikan saya mempelajari beberapa perkara yang sangat mempengaruhi hidup saya.
1. Perubahan dan prosesnya - Saya ditakdirkan Allah bertemu dengan beberapa insan yang mengalami perubahan drastik dalam hidupnya. Dan ianya melibatkan kedua - dua arah; dari negatif ke positif dan juga sebaliknya. Maka memetik kata - kata Abdullah Gymnistiar ; Perubahan itu harus melalui 3M

M1 - Mulai dari diri sendiri dahulu. Kerana lebih mudah merubah diri sendiri dari diri orang lain
M2 - Mulai dari perkara yang kecil - kecil dahulu. Kerana perkara besar kalau mahu diubah lebih rumit
M3 - Mulai sekarang - maksudnya bersegera dalam melakukan perubahan agar momentum keinginan untuk berubah itu tidak luput.

2. Media sosial sebagai kuasa baru - Bukan hanya facebook, malah pelbagai lagi dan yang terkini saya gunapakai ialah What'sApp. Selain membantu memudahkan proses komunikasi, ia melebarkan jaringan dengan sangat berkesan

3. Linux - Saya sangat berterimakasih kepada Asri Al - Baker kerana banyak memberi pendedahan kepada saya mengenai kepenggunaan Linux. Ia mengurangkan banyak masalah yang saya hadapi ketika bersama Windows

Banyak lagi perkara lain yang tidak kurang hebatnya berlaku buat saya. Pahit dan manis bersulam. Namun sebagai manusia biasa, saya pasrah dan redha dengan ketentuan Ilahi dan atas rezki serta dugaan yang diberikan buat saya.

No comments: