Total Pageviews

Bila bersedeqah juga menjadi kesalahan...



Pengumuman Tengku Adnan baru - baru ini mengenai satu pendekatan baru akan diambil bagi memastikan kesejahteraan Wilayah Persekutuan ialah dengan mengawal pengemis dan pemberi sedeqah dengan mengenakan tindakan undang - undang serta denda kepada kedua - duanya. Respon awam terutamanya media sosial dilihat sangat menghentam tindakan ini dan dilihat kejam, tidak toleran dan zalim. Malah Tengku Adnan sendiri dalam responnya terhadap hal ini turut mengakui dia bakal menerima kecaman dan dia rela.

Persoalannya - adakah tindakan ini tidak wajar?

Sentiasa ada 2 bahagian dalam setiap sesuatu - ada baik..ada  buruknya. Mendahulukan apa yang baik pada pandangan kita belum tentu baik di mata orang lain. Seperti konduktor sebuah orkerstra, dia perlu membelakangkan penonton bagi menghibur mereka bukan? Adakah saya bersetuju dengan tindakan Tengku Adnan ini?

Saya rasa masalah utama dalam isu ini ialah PEMAHAMAN ORANG AWAM

1. Istilah Tindakan Undang - undang kepada PEMBERI SEDEKAH sangat mudah disalah erti. Sebagaimana maklum, Sedekah /Sadaqah adalah istilah yang lebih kuat menjurus kepada nilai Islam malah istilah itu merujuk kepada pemberian atas tujuan kebaikan yang digunakan oleh Islam sahaja. Agama lain tidak menggunakan istilah Sedekah malah kalau ada sekalipun ia adalah istilah yang dipinjamkan. Maka sebagaimana biasa tahap sensitiviti umat Islam di Malaysia ini amatlah tinggi dan apabila di umumkan sedemikian rupa pada Ramadhan Al - Mubarak yang mana amalan Sadaqah amatlah digalakkan, maka pastinya ia bagai mencurah petrol ke dalam bara. Malah tindakan mengarahkan Soup Kitchen berpindah juga dilihat amatlah zalim. 

2. Pemahaman orang awam tentang penerima sedekah , pengemis dan gelandangan amatlah terhad. Penerima sedekah ini cukup luas malah bayangkan kalau kita bertindak lebih ekstrim dengan mengambil tafisran secara literal bahawa Senyum adalah sedekah, adakah orang yang senyum kepada orang lain juga akan didakwa? Pastinya ia tidak se ekstrim itu tetapi jika budaya 'troll' diambil kira, maka Tengku Adnan perlu bersedia melayani kutukan seperti itu. 

3. Definisi Pemberi Sedekah dan penerima perlu diperjelas. Andai ia merujuk kepada orang yang memberi kepada pengemis kaki lima, pengemis berlakon buta di gerai makan maka saya juga sokong kerana ini adalah sebahagian besar sindiket yang meraih keuntungan atas rasa kasih rakyat Malaysia yang sangat gemar membantu orang susah dan bersimpati kepada orang lain. Sindiket sebegini meraih beribu ringgit dan mengakibatkan suasana bandaraya jadi selekeh, hilang keselesaan ketika makan di gerai dan menyebabkan orang luar melihat Malaysia sebagai negara yang sangat teruk (Persepsi buruk turut diterima India dan Indonesia dengan jumlah pengemis yang ramai)

4. Tindakan kepada NGO - Ini juga perlu diperhalusi. Persatuan Bulan Sabit Merah diberi amanah memasak untuk gelandangan yang menginap di Anjung Singgah yang terletak ditengah - tengah bandaraya Kuala Lumpur?. Adakah mereka ini juga akan tersabit dengan undang - undang itu? 

Persoalan utama untuk dihadamkan dalam hal ini sebelum kita menjatuhkan hukum:

1. Kenapa wujudnya kelompok pengemis / penerima sedekah / gelandangan ini di bandaraya?
2. Siapa mereka dan dari mana datangnya?
3. Kenapa NGO lebih suka tertumpu ke bandaraya untuk berbakti?
4. Apa usaha kerajaan membantu orang miskin dari hidup melarat?
5. Kenapa semakin ramai orang miskin?

1 comment:

Shahrulmiza said...

Isu ini juga amat sensitif, terutama di bulan Ramadhan yang mulia ini. Ia juga berkaitan dengan isu zakat yang tidak disampaikan dengan sempurna kepada mereka yang memerlukan. Saya pun tak faham dengan masyarakat kita yang terlalu terikat dengan adat resam kelaziman SOP peraturan dan tidak dinamik dengan perubahan/perkembangan semasa. What say you Tuan MA?