Total Pageviews

Siri Motivasi - Teori Hierarchy Of Needs oleh Abraham Maslow (Bahagian 1)

Antara teori berkaitan motivasi yang sering disebut dalam pelbagai program motivasi oleh beribu - ribu motivator ialah Theory Hierarchy Of Needs oleh Abraham Maslow. Teori yang sangat dominan ini sering menjadi rujukan dan tak kurang juga menerima kritikan. 


Untuk berkongsi dengan anda, saya akan bawakan pencerahan mengenai teori ini dalam format video dan juga tulisan di blog ini. Setiap video akan saya rakamkan dalam durasi kurang dari 3 minit setengah bagi mengelakkan anda bosan menontonnya. Tapi kenapa pula perlu maklumat sebegini?

Pertamanya kerana dunia semakin mencabar. Dengan perlaksanaan GST sebagai contoh ramai yang mengalami tekanan dan kesannya. Ramai sekali bercerita mengenai apa yang mereka alami tetapi sedikit saja yang memikirkan apa yang perlu mereka lakukan bagi menangani hal ini. Dalam kata lain - kita perlu mencari rangsangan untuk bangkit dan memperkemaskan gerak kerja agar lebih berhasil.

Keduanya, ramai orang yang ingin berusaha, tetapi tidak pasti di mana dia harus bermula. Dengan dorongan yang betul, pelaburannya akan berbaloi. Tetapi bila terjumpa orang yang salah, graf MOTIVASI nya pasti akan menurun. Ada rezeki ia akan melambung semula, kalau tidak..dia akan hanyut.

MOTIVASI adalah perkataan yang besar : ada yang sudah bosan, ada pula yang tercari - cari.

Memahami teori Maslow setidaknya akan memberikan kefahaman yang lebih dengan apa yang sepatutnya mendorong kita. Saksikan edisi sulung ini.


1 comment:

Shahrulmiza said...

Thank you boss! :D