Total Pageviews

Apa yang susah sangat nak naikkan gaji mimimum ni?

Isu berkaitan peningkatan gaji minimum telah dibahaskan bertahun - tahun lamanya. Namun ia bagaikan tiada kesudahan dan mengundang pelbagai reaksi rakyat serta pemain industri terhadap perkara ini. 


Ramai yang bertanyakan, mengapa susah sangat untuk dinaikkan gaji minimum?




Peningkatan dalam upah atau gaji minimum boleh memberikan kesan domino kepada ekonomi. Berikut adalah beberapa kesan yang mungkin:


Kesan Positif:

  • Meningkatkan pengeluaran pengguna : Pekerja yang mendapat upah rendah akan mempunyai lebih banyak wang yang boleh digunakan untuk membeli barang dan perkhidmatan, yang boleh membantu untuk merangsang pertumbuhan ekonomi dan mencipta pekerjaan.


  • Mengurangkan kemiskinan dan ketidakseimbangan pendapatan: Gaji minimum yang lebih tinggi boleh membantu untuk mengurangkan kemiskinan dan ketidakseimbangan pendapatan di kalangan pekerja yang mendapat upah rendah.



Kesan Negatif:

  • Peningkatan dalam harga barang dan perkhidmatan: Syarikat mungkin perlu menaikkan harga untuk menampung kos upah yang lebih tinggi, yang boleh menyebabkan inflasi dan membuatkan lebih sukar bagi rumah tangga pendapatan rendah untuk membeli barang dan perkhidmatan yang diperlukan.


  • Kerugian pekerjaan: Peningkatan dalam upah minimum boleh menyebabkan kerugian pekerjaan, ini adalah kerana syarikat mungkin tidak mampu untuk membayar pekerjanya upah yang lebih tinggi. Ini boleh menyebabkan kadar pengangguran yang lebih tinggi, yang merugikan ekonomi.


Adalah penting untuk mempertimbangkan kedua-dua kesan positif dan negatif dari peningkatan dalam upah minimum, dan menyeimbangkan keperluan untuk meningkatkan pendapatan pekerja yang mendapat gaji rendah dengan keperluan untuk mengekalkan kestabilan ekonomi. 


Kerajaan juga mungkin perlu memberikan sokongan kepada majikan, seperti insentif cukai, untuk membantu mereka menyesuaikan diri dengan kos upah yang lebih tinggi.


Maka, letakkan diri anda di mana dan tanyakan pada diri anda…

Jika anda adalah kerajaan, apa anda akan buat..

Jika anda adalah majikan, apa pula langkahnya..

1 comment:

Shahrulmiza said...

Ia adalah satu masalah struktural (structural problems) yang berkait antara satu faktor kepada faktor lain. Gaji boleh dinaikkan tetapi pada masa yang sama, syarikat2 perlu diberikan lebih banyak insentif untuk "compensate and reduce increasing costs of doing business / operations".