Total Pageviews

Agen sosialisasi

Sayangi dan didiklah anak anda sebaiknya
Dalam proses pembangunan manusia, pengaruh agen sosialisasi sememangnya amat kuat dalam membentuk peribadi seseorang. Keluarga, rakan sebaya, media dan pelbagai lagi merupakan penyumbang utama kepada pembentukan sahsiah dan akhlak individu.

Perhatikan sekeliling anda, apakah yang banyak mempengaruhi diri anda? Cara pertuturan, tingkahlaku mahupun pemahaman anda terhadap sesuatu. Media yang pelbagai merupakan salah satu elemen yang mempengaruhi kehidupan anda bukan? Perkara ini sukar disangkal kerana kalau dilihat dari pertumbuhan industri media sendiri, pastinya kita dapat mengagak mengapa pengamal media kini mampu hidup senang lenang.

Dari meyakinkan masyakat tentang produk terbaru hinggalah agenda propaganda politik, media sangat berkuasa. Namun, kuasa pada tangan yang bijak mampu menghasilkan sesuatu yang bermanfaat begitu juga sebaliknya.

Berbalik kepada perkembangan manusia, ibubapa perlu memainkan peranan semaksimum mungkin bagi menyediakan anak - anak dalam dunia serba mencabar hari ini. Dapat disaksikan hari ini, pelajar yang cemerlang akademiknya tidak mampu menjamin kecemerlangan sahsiahnya. Maka, Islam telah meletakkan proses pembelajaran manusia sebagai perkara yang sangat penting agar kita tidak menjadi orang yang rugi.

2 comments:

Syamsulfaiz said...

So anak kita nanti kena berSOSIAL la ye..baru bijak dan "street wise". AKu setuju.

Mohsen Amdan said...

Syamsul
Belajar bersosial satu perkara yang sentiasa berlaku.
Sociologist melihat manusia sebagai "Social Animal"
bermaksud bab sosial yang membezakan kita dan binatang.