Total Pageviews

Kerjasama, bukan kerja bersama - sama

Sepakat, senada dan sejiwa...itulah kunci utama kerja berpasukan

Mempertahankan gol dalam perlawanan bolasepak berstrategi



Salah satu aksi dalam membentuk pakaian maskot kumpulan






Sejak tahun 80an, semakin banyak program latihan yang menjadikan TEAMBUILDING atau Pembentukan Pasukan dianjurkan oleh pelbagai agensi. Kem -kem latihan dan pusat peranginan yang menawarkan pakej teambuilding mula tumbuh bagai cendawan selepas hujan. Natijahnya, semakin ramai tenaga kerja mahir dan separuh mahir dapat dilahirkan bagi mengendalikan program seperti ini. Modul - modul Biro Tatanegara sering menjadi pilihan mereka.







Sehingga hari ini, program seperti itu masih laku dan banyak permintaan dari agensi kerajaan mahupun swasta. Saya sendiri sejak 3 bulan terkebelakang banyak menerima tawaran dari sekutu perniagaan untuk mengendalikan kursus sebegini. Untuk entri kali ini, saya akan memuat naik gambar ketika berprogram bersama kakitangan Jabatan Teknologi Maklumat Freescale Semiconductor atau dahulu dikenali sebagai MOTOROLA.










Ironi bagi program sebegini ialah, walaupun kebanyakan dari kita telah biasa melalui modul teambuilding, tetapi semangat yang ditunjukkan tetap membara setiap kali anda melaluinya.





Ini dibantu oleh suhu sekeliling di mana sering kali modul berbentuk pertandingan digunakan bagi mendorong anda bersaing dan membentuk kerjasama pasukan yang jitu bagi memastikan pasukan anda memenangi pertandingan itu.










Adalah sesuatu yang bagus apabila semangat yang sama dapat dibawa pulang dan diaplikasikan ketika ditempat kerja. benar, anda tidak bersaing secara hakiki ditempat kerja, namun semangat itu akan membantu anda lebih terdorong dalam melakukan sesuatu.










Sumber yang dimiliki adalah terhad, oleh itu persaingan dan kerjasama pasukan boleh membantu meningkatkan hasil sesuatu tugasan.





Ingatlah, Kerjasama, bukan kerja bersama -sama

No comments: