Total Pageviews

Creative Problem Solving For Supervisors Program

Senaman Qi-Gong juga turut menjadi aktivit dalam program kali ini

Sesi kajian kes
Pn. Aida (Petronas Carigali) sedang menunjukkan satu hasl ciptaannya
Antara hasil kerja peserta
Aktiviti dalam kumpulan (David Fong berkemeja putih)




Salam

17 - 18 Disember 2008

Vistana Hotel Pulau Pinang

Saya telah dijemput mengendalikan satu Public Program bertajuk Creative Problem Solving For Supervisors yang berlangsung 2 hari. Peserta seramai 11 orang yang datangnya dari pelbagai sektor di sekitar Pulau Pinang dan seorang dari Petronas Carigali Kuala Lumpur.

Antara yang menarik ialah sepasang suami isteri yang berumur 69 tahun iaitu En. David Fong dan Pn. Maureene. Pasangan ini sangat saya kagumi kerana mereka merupakan pemilik kilang yang menjahit seluar jeans yang mana dieksport ke negara luar lalu dijahit logo jenama terkenal sperti Levi's, Nike dan sebagainya. Maka hebat sangat sebenarnya menyarung seluar jeans terkenal itu kerana ia dibuat di Bukit Mertajam! (faham maksud saya?)
Lebih menarik lagi, En. David Fong merupakan salah seorang yang menyimpan banyak sejarah melibatkan negara kita di mana beliau pada satu ketika berkhidmat di Jabatan Perdana Menteri untuk Tuanku Abdul Rahman dan Tun Abdul Razak. Pembikinan Rukun Negara, Dasar Ekonomi Baru dan beberapa perkara penting negara turut membabitkan beliau secara langsung. Beliau juga telah ditugaskan untuk masuk ke hutan dan bertemu dengan komunis untuk menerangkan Nation Building agar mereka dapat menurunkan senjata dan menerima pembentukan Malaysia

Saya akan cuba mengaturkan satu sesi temubual dengan beliau bagi mendokumenkan catatan sejarah yang mana masih banyak perkara yang tidak diketahui oleh masyarakat terutama golongan muda.

Berbalik kepada program yang dijalankan, Alhamdulliah berjalan lancar dan membuahkan hasil yang sangat menggalakkan. Semoga peserta program mendapat manfaat dan berjaya di masa akan datang

Mohsen Amdan berkata : Berfikir secara kreatif bukan hanya kepada mereka yang terlibat dalam industri kreatif sahaja

3 comments:

wahyun said...

ape kate kite mintak encik james fong utk taja/reka baju seragam no 2 DS...amacam? yg stylo, hip lagi trendy adalah motto utama...hoho!
sangat menarik utk bertemu dan berkenal dengan beliau.

Anonymous said...

kasi aku tngok lukisan2 2!!
giler naive!!!

Mohsen Amdan said...

Hehehe
Memang naive...