Total Pageviews

Politik bermula dari pendidikan pra sekolah?

Pengacara majlis ini memerlukan lebih banyak pendedahan
Salam.
25hb Julai 2010
Stadium Mini Bandar Tasik Permaisuri

Mungkinkah kanak - kanak yang membawa tulisan ini faham apa maksud Peace No War?

Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) merupakan antara pusat pendidikan awal yang terkenal di negara kita. Terkenal atas 2 perkara - penekanan ilmu Islami dan Parti Islam SeMalaysia. Anak sulung saya didaftarkan di PASTI Al - Kauthar yang terletak berhampiran rumah saya dan tarikh di atas merupak hari sukan mereka yang juga berlangsung di lokasi yang saya tuliskan di atas.

Apa kaitan dengan tajuk entri ini?

Perhatikan perkara ini - Barisan Nasional atau UMNO secara tepatnya memiliki Tadika KEMAS dan PAS memiliki PASTI. Bagaimana dengan PKR? atau PR sendiri mahu mewujudkan pusat pendidikan awal jenama mereka sendiri?


Adakah jumlah pelajar dan ibu bapa yang hadir boleh menjadi 
perbandingan kepada jumlah penyokong PAS?

Saya tidak cuba mengaitkan politik partisan cuba di tanam sejak pra sekolah...jangan salah sangka. Cuma pemerhatian saya ialah, platform ini sememangnya sangat sesuai untuk mana - mana parti politik mengukuhkan pengaruh kerana ia bukan sahaja melibatkan anak - anak kecil...tetapi apabila sebarang acara dilangsungkan, ibu dan bapa muda hari ini sangat terdorong untuk turut serta - tidak seperti ibu bapa zaman dahulu. Ketika inilah wajah - wajah politik boleh mengambil kesempatan memperkenalkan diri dan menunjukkan karisma, kebolehan, keramahan dan kecekapan dalam pengendalian acara dan majlis.

Pengalaman saya dengan KEMAS dan PASTI ini membolehkan saya membuat sedikit perbandingan - mungkin tidak tepat tetapi inilah pandangan saya.

1. KEMAS kelihatan sangat tersusun dan teratur dalam pengendalian program dan acara - barangkalai kerana mereka memiliki pekerja yang dibayar gaji dan bukan jentera parti semata - mata
2. PASTI kelihatan sedikit D.I.Y tetapi menampakkan kesungguhan dengan keadaan yang agak serba kekurangan
3. KEMAS dilihat lebih banyak digerakkan oleh wanita
4. PASTI memiliki wanita sebagai tenaga pengajar, namun dalam progam dan acara, lebih ramai lelaki terlibat dan ini mencerminkan keahlian yang jitu dan semangat gotong royong tinggi walaupun tiada gaji khusus diberikan
5. PASTI memerlukan lebih pendedahan dalam mengurus acara dan sumber agar lebih berkesan
6. KEMAS perlu menarik lebih ramai lelaki untuk turut serta agar tidak kelihatan yang lelaki yang menyokong kerajaan BN ini hanya pandai mengarah dan berpolitik saja.


Mohsen Amdan berkata  : Perlu ada matapelajaran patriotisma bagi pra sekolah barang kali?

No comments: