Total Pageviews

Chick Corea Elektric Band - Spain - Live At Montreux 2004

Sebuah supergroup yang hebat bersama front man yang cukup kreatif - Chick Corea merupakan seorang pemuzik yang sangat halus penciptaannya.
Namun begitu, ramai juga yang mengkritik dan tidak menggemari beliau atas alasan bentuk fusion jazz yang dibawanya merosakkan jazz itu sendiri.
Satu perkara yang pasti di sini ialah, tidak semua orang mudah menerima perubahan dan tidak semuanya yang bagus di mata kita baik juga di mata orang lain.

Saya mengalami perkara sama ini ketika cuba membawa arus berbeza dalam persembahan seni dan muzik di UIAM satu ketika dahulu. Dikritik, dipulaukan, dibenci dan dimusuhi adalah perkara yang saya terima satu ketika dulu. Tetapi kelompok kecil yang percaya kepada perubahan tetap setia bersama. Sehingga kini, kumpulan muzik yang saya dan Zul tubuhkan satu ketika dahulu masih dipersada seni kecil negara ini. Saya sudah tidak bersama mereka lagi tetapi kini bersama Kuintet Teranchang - jauh berbeza genrenya berbanding apa yang saya lakukan dahulu.

Saya menggemari persembahan seperti Chick Corea ini di mana setiap satu alatan dieksploitasi semaksimum mungkin. Ini memberikan ruang kepada alatan dan muzik itu sendiri bergerak menerobos ruang seni. Malah, ia membantu kepada kelainan bagi setiap persembahan yang dihidangkan. Tontonlah video ini dan anda akan mengerti...