Total Pageviews

Edu-Picnic ; Pendekatan baru dalam pembelajaran anak - anak


Salam
Saya dan isteri sedang merancang satu program yang mengambil pendekatan Edu-Picnic. Konsep santai dalam pembelajaran anak - anak yang mana ibu - bapa sendiri menjadi fasilitator dan dibuat dalam suasana berkelah - picnic. 

Program yang berlangsung pada hari cuti dan mengambil tempat di lokasi istirehat seperti taman tasik, pantai, sungai dan sebagainya ini bertujuan mewujudkan satu bentuk pembelajaran baru kepada anak - anak di mana mereka belajar secara langsung atau tidak dengan seisi keluarga turut bersama mereka. Sama ada sebagai fasilitator atau sebagai peserta. 

Bayangkan begini, anda dan beberapa teman sekerja / belajar / saudara mara yang memiliki anak yang hampir sebaya berkelah bersama. Kemudian ibu bapa yang hadir ini bergilir memainkan peranan sebagai fasilitator atau moderator. Aktiviti berkumpulan dijalankan dengan pelbagai input bagi meransang anak - anak belajar. Malah ibu bapa juga dapat berkumpul dengan teman - teman untuk tujuan yang bermanfaat secaar langsung mengukuhkan ukhwah keluarga dan teman - teman. Anak - anak mendapat kenalan baru dan bebas bermain sesudah input diberikan. Menarik bukan?

Saya dan isteri ingin melaksanakan program pertama ini di Taman Tasik Permaisuri Bandar Tun Razak. Kami menjangkakan Januari 2011 ini sebagai permulaannya. Makanan dan peralatan di bawa sendiri ..atau boleh saja dibuat kutipan bagi membeli makanan dan peralatan.

Anda ingin menyertainya? Emailkan respon anda kepada mohsenamdan@gmail.com

1 comment:

afandiahmad said...

sangat bagus! saya sokong