Total Pageviews

Program Persediaan Kerjaya Politeknik Sultan Idris Shah - Potential Profiling Test

Saya dijemput oleh En. Khir Salimin - pegawai Hal Ehwal Pelajar Politeknik Sultan Idris Shah (PSIS) Sabak Bernam yang mana beliau sendiri pernah menghadiri satu program bersama saya di Kuala Lumpur tidak lama dahulu. Program kali ini memberi tumpuan kepada pelajar semester 1 dan 2 PSIS dan ketika En. Khir membuat pengesahan program saya agak terkejut dengan jumlahnya mencecah 1490 orang. 

Ini baru dari kedudukan separuh dewan

Satu cabaran untuk saya walaupun saya biasa dengan jumlah sebegini ramai namun kali ini saya perlu membuatkan mereka terus kekal memberi tumpuan kepada saya dengan kandungan program yang agak berat serta tempoh masanya seharian. 

Antara pensyarah yang turut serta dalam program ini

Melangkah masuk ke dewan besar PSIS membuatkan saya terfikir sejenak dengan susunan kerusi yang cukup banyak dan memanjang kebelakang membuatkan saya bakal kelihatan bersaiz kotak mancis saja di atas pentas.

Komunikasi Interpersonal turut di sentuh dalam program kali ini

Dibantu oleh dua fasilitator - Muhammad dan Mohd Hanif, program berjalan lancar sehingga ke petang. Dalam jumlah seramai ini saya menggunakan 2 kaedah Profiling mudah iaitu teknik soal kecenderungan diri 4 soalan dengan 2 pilihan jawapan setiap satu serta kaedah Pembacaan dan Pemahaman Tandatangan.

Modul memahami diri menerusi tandatangan

Alhamdulillah sesi dapat berlangsung dengan baik sekali dan berjaya membuatkan kebanyakan peserta celik dengan realiti sebenar hari ini. Usia 18 - 25 tahun adalah usia yang seharusnya di manfaatkan oleh orang muda dalam membentuk masa depan yang gemilang.

1 comment:

الزهرة حلوة said...

AsSalam.
:) syg nye tak dapat attend kursus ni d dewan besar,
di dewan syarahan utama aje yg smpat..[tuk semester akhir]

tahniah dan terima kasih sebab berkongsi sesuatu yg mntap dan bermnfaat buat semua pelajar PSIS !

:) akan datang blh mai lg di sini.