Total Pageviews

Masa sebagai modal kehidupan di dunia

Sejak kebelakangan ini saya kerap menekankan aspek waktu sebagai elemen penting dalam kehidupan. Malah hampir dalam setiap program saya, pasti saya akan kongsikan mengenai perihal waktu vs wang.
Kenapa masa / waktu itu penting?
Kerana masa / waktu itu umpama modal yang diberikan Allah kepada kita bagi menjalani kehidupan di dunia ini. Orang yang beruntung dalam 'perniagaan' di dunia ini pastinya orang yang berjaya menguruskan modalnya dengan baik - dalam kata lain, manusia yang berjaya menguruskan masanya dengan baik maka dialah yang paling beruntung. 
Bagaimana menggunakan modal masa ini bagi mendapatkan keuntungan maksimum? 

Pertamanya setiap dari kita wajar sedar bahawa setiap orang memiliki modal harian yang sama banyak iaitu 24 jam sehari. Maka memaksimumkan 24jam ini dengan perkara kebaikan pastinya akan menguntungkan kerana hanya perkara kebaikan saja yang mampu membuahkan hasil untuk dibawa ke akhirat kelak.

Kedua, melipatgandakan keuntungan pelaburan modal masa seperti mana dalam perniagaan manusia dengan pelbagai teknik menggandakan wang, 
Alangkah untungnya dengan sekali ibadah dan keuntungannya berganda. Bukankah banyak bentuk ibadah yang berganda kebaikannya?
Kalau dalam perniagaan kita beriya - iya belajar cara menggandakan keuntungan, pergi berkursus dan seminar di sana sini untuk belajar menjadi jutawan, kenapa tidak kita belajar dan mencari ilmu bagaimana boleh kita gandakan pahala kebaikan yang kita laksanakan?

Kuatkanlah hati, manfaaatkanlah masa yang ada sebagai modal kita, Kalau kita bimbang kadar faedah bank naik turun akan menjejaskan kewangan kita, maka kita lebih wajib risau dengan pinjaman Allah kepada kita kerana, kita tidak pernah tahu bila tempoh pinjaman kita akan tamat.
Secara tiba - tiba Allah mengambil nyawa kita, dan apabila saat itu tiba, hanya pelaburan yang baik sahaja akan mampu menyelamatkan kita dari pembalasan Allah.
Allahu Akbar! 

No comments: