Total Pageviews

Seasonal Affective Disorder (SAD) - Adakah ia wujud di Malaysia juga?

Semasa melakukan tugasan dalam kelas matapelajaran Abnormal Psychology dulu, saya membentangkan Seasonal Affective Disorder (SAD) yang menjadi sebahagian besar punca penghasilan band - band dengan genre Black Metal / Death Metal dari wilayah Scandinavia.

Kemurungan kerana perubahan cuaca yang panjang mengakibatkan orang muda menjadi pasif, tertekan dan perubahan tingkahlaku yang nyata terutama apabila menerima gelap yang panjang atau musim dingin yang lama.

Oleh itu muzik agresif membantu mereka keluar dari kebosanan dan tema - tema 'gelap' disesuaikan. Viking, Satanic, Paganisme dan pelbagai lagi tema seram dan menggerunkan menjadi pilihan mereka atas asbab budaya sebegitu amat dekat dengan masyarakat mereka.


Antara band - band popular sekitar 90an



Meskipun akan / pasti wujud pertentangan dengan idea saya berkaitan tercetusnya muzik yang dilihat penuh dengan elemen ganas, seram dan anti kristian ini, ia tetap perlukan satu sudut pandang psikologikal kenapa genre muzik sebegini terhasil dan apa yang mendorong kepada tingkahlaku sedemikian. Setiap bangsa punya ciri muzuk tersendiri dan proses sosialisasi dan pembangunan masyarakat amat berkait rapat dengan penghasilan budaya dan sub-budaya masyarakat berkenaan.

Baca lanjut mengenai Black Metal di sini

Perkaitan perkara di atas saya lihat mempunyai ciri hampir sama yang sedang berlaku di Malaysia hari ini. Cuaca yang sedang berubah kepada hujan sepanjang hari di merata Malaysia turut menyebabkan ramai menjadi pasif dan bentuk aktiviti serta komunikasi berubah. 

Hujung tahun yang mana ia adalah waktu cuti sekolah menjadi sedikit suram apabila ramai ibu bapa Generasi X terutamanya menjadi bingung apa yang perlu di isi pada cuti hujung tahun ini kerana hujan menyebabkan aktiviti luar seperti berkelah, percutian di taman tema dan sebagainya menjadi terbantut. Kesudahannya, terperap di rumah atau hanya ke pusat membeli belah dan aktiviti dalaman sahaja dapat dibuat bersama.

Dengan adanya internet, setidaknya ia membantu manusia mengekalkan interaksi berbanding 20-30 tahun dahulu yang mana ekspresi tingkahlaku lebih kuat berbanding ekspresi emosi.
Apa maksudnya?

Ekspresi tingkahlaku di era sebelum internet membuatkan masyarakat menggerakkan tubuh badan dengan lebih banyak untuk mengimbangi suasana muram. Masyarakat Malaysia sebelum internet memanfaatkan musim tengkujuh dengan pelbagai aktiviti berkaitan air dana perikanan seperti menangkap ikan di kawasan banjir dan membaiki peralatan menangkap ikan. Maka dengan adanya aktiviti sebegini, ia mengurangkan risiko SAD dikalangan masyarakat ketika itu.

Dalam suasana sekarang, ekspresi bersifat emosi lebih banyak berlaku berbanding tingkahlaku. Media sosial memberikan sokongan emosi di mana perkongsian status, perbincangan dan perbualan santai, foto dan video yang banyak turut membantu masyarakat Malaysia untuk kurang terdedah kepada SAD. Meskipun kebergantungan kepada internet bukanlah satu perkara yang sangat baik namun ia setidaknya membantu.

Cuma, keadaan cuaca sekarang ini juga kerap menimbulkan rasa bosan terutamanya jika kita tidak kreatif dalam menanganinya. Adakah anda mengalami simptom ini?
1. Pengambilan makanan berlebihan - Makan adalah antara aktiviti popular ketika bosan..setuju?
2. Perubahan mood yang kerap - Teruja merancang sesuatu tetapi ia terbantut kerana cuaca tidak menyebelahi kita.
3. Berasa kurang bertenaga - Rasa letih dan lesu serta tidak bermaya. Ia adalah kesan kepada pergerakan fizikal yang kurang aktif.
4. Masalah tidur - Jam biologi anda mengalami masalah dan akibatnya, waktu tidur anda menjadi tidak menentu. 
5. Sukar untuk fokus - Otak menggunakan 40% dari keseluruhan fungsinya untuk ketangkasan. Apabila anda lebih banyak berada dalam keadaan Dormant , maka ketangkasan menurun dan ia menyebabkan anda sukar untuk fokus terhadap sesuatu.

Jika anda mengalami simptom di atas? Hubungi saya menerusi mohsenamdan@gmail.com

No comments: