Total Pageviews

Negara Arab teluk kaya kerana kepadatan penduduk yang rendah?



Pada tulisan ringkas saya yang terdahulu mengenai ekonomi di negara teluk, ada seorang sahabat memberikan respon mengenai tulisan saya tidak mengambil kira isu kepadatan penduduk yang rendah di negara - negara berkenaan.


Setuju, saya juga setuju itu sebagai salah satu faktornya.


Namun pada pandangan saya, kekayaan negara-negara Teluk tidak semata-mata disebabkan oleh kepadatan penduduk yang rendah. Walaupun benar bahawa negara-negara di rantau Teluk mempunyai jumlah penduduk yang kecil berbanding dengan simpanan minyak yang besar, terdapat beberapa faktor lain yang menyumbang kepada kekayaan mereka.


Pertama, penemuan dan penggunaan hasil minyak menjadi sumber kekayaan utama bagi negara-negara ini. Mereka dapat memanfaatkan sumber daya alam mereka untuk mencipta ekonomi yang berkembang pesat dan melabur secara besar-besaran dalam infrastruktur, pendidikan, dan penjagaan kesihatan.


Kedua, banyak negara Teluk telah membangunkan ekonomi yang berkembang dalam bentuk “spin-off” di luar sektor minyak, seperti pelancongan, kewangan, dan pembinaan. Ini membantu mengurangkan kebergantungan mereka pada eksport minyak dan menangani kesan turun - naik harga minyak di pasaran dunia.


Ketiga, negara-negara ini dapat menarik pelaburan asing dengan mencipta persekitaran yang kondusif untuk perniagaan, menawarkan insentif cukai, dan melabur dalam infrastruktur moden.


Akhir sekali, kerajaan negara-negara Teluk dapat menggunakan kekayaan mereka untuk menyediakan perkhidmatan awam berkualiti tinggi seperti pendidikan dan penjagaan kesihatan kepada rakyat mereka.


Secara keseluruhan, walaupun kepadatan penduduk yang rendah mungkin telah menyumbang kepada kekayaan negara-negara Teluk, ia hanya satu dari beberapa faktor yang menyumbang kepada kejayaan ekonomi mereka.


Sekali lagi, Malaysia juga tidak jauh dari kenyataan ini, maka persoalannya, apakah yang menghalang Malaysia selama ini? Negara kita bukanlah memiliki kepadatan rakyat sebagaimana China, India, Brazil atau Indonesia. 

Kan?


InsyaAllah nanti saya akan kongsikan pula mengenai ketidaksamarataan agihan kekayaan di negara - negara Arab teluk ini berkaitan dengan Gini Coefficient.

No comments: