Total Pageviews

Semeja bersama Dato Seri Anwar Ibrahim


Salam...

Sebenarnya saya dan isteri baru saja pulang dari Papar Sabah bagi mengendalikan satu kursus bertajuk Pembangunan Insan Cemerlang bersama Kementerian Pelajaran Malaysia. Pastinya saya ada banyak yang ingin ditulis berkaitan program itu malahan perjalanan ke Royal Belum pun belum selesai lagi entrinya. Tetapi saya mengambil keputusan untuk menangguhkan entri yang lain itu kerana saya lebih teruja untuk berkongsi dengan pembaca mengenai peluang saya semeja bersama watak penting dalam lanskap politik dunia hari ini iaitu Dato Seri Anwar Ibrahim. Sebetulnya ini merupakan pertemuan yang diatur Allah seperti mana orang lain. Petang kelmarin saudara Azim (Setiausaha Agung Yayasan AMAN) menelefon saya untuk menjemput ke pertemuan ini. Katanya ada majlis pertemuan dengan DSAI. Saya yang masih kepenatan pastinya tidak melepaskan peluang ini tambahan hari ini masih dalam mood bercuti selepas kerja.

Saya dan isteri terus ke Yayasan AMAN pada jam 5.30 petang tadi. Semasa meletakkan kereta, sahabat lama dari UIAM dan Jabatan Peguam Negara saudara Jamizal Zainol yang kini di Petronas kebetulan turut parkir di tepi jalan yang sama.

Kedatangan kali pertama saya ke Yayasan AMAN ini disambut oleh wajah - wajah yang tidak saya kenali - maklumlah saya tidak aktif dalam politik. Namun apabila Azim terlihat kelibat saya, segera dijeritnya saya dan memanggil. Saya berlari anak kepadanya kerana saya ingin berpatah balik ke kereta untuk mengambil kamera. Tetapi niat saya terbantut kerana bisik Azim pada saya, "Aku nak kau naik ke atas sekarang, berjumpa dengan DSAI" terkedu saya kerana selama ini watak yang hanya saya perhati dari jauh kini bakal saya temui.

Saya pun menuruti Azim ketingkat atas dan apabila melangkah masuk ke bilik mesyuarat, DSAI yang sedang duduk berbual dengan beberapa yang lain terus saya hampiri dan menghulurkan tangan berjabat. Lantas saya terus duduk dihadapannya yang dikelilingi oleh beberapa orang yang saya jangkakan peguam - peguam muda dan orang kuat politik.

Kami meneruskan perbualan dan sempat juga saya berkongsi pandangan mengenai isu semasa. Lebih kurang setengah jam selepas itu, kami di ajak kebawah bersama tetamu lain sekitar 70 hingga 80 orang yang rata - ratanya profesional muda dan mahasiswa. Ucapan dimulakan oleh CEO yayasan dan kami dijemput minum oleh DSAI.


DSAI menjemput khalayak minum dahulu

Sambil minum kami mula mendengar ucapan aluan DSAI dan beliau mula membuka sesi soal jawab. Melihat tiada siapa yang mulakan saya segera mengangkat tangan dan meminta komen mengenai usaha doktrin kepada rakyat. Selepas DSAI menjawab soalan saya, semakin bertalu pula soalan dari khalayak. Majlis berakhir betul - betul ketika azan maghrib berkumandang. DSAI terpaksa bergegas pulang kerana ada ulama besar dari Indonesia yang akan solat jemaah dirumahnya.


Mendapat panggilan penting dari Ipoh berkaitan kemelut di Perak


Program yang santai ini menyasarkan perkongsian maklumat secara terus dengan kelompok tertentu. Ini satu usaha baik yang saya fikir perlu ditingkatkan bagi membolehkan maklumat dapat disalurkan dengan baik. Saya sendiri sedang merencana beberapa program bagi Yayasan AMAN bagi membolehkan rakyat dapat manfaat secara langung dalam aspek pembangunan modal insan.

Mohsen Amdan berkata: Ruginya tak dapat bawa masuk kamera masa bersembang dengan DSAI

No comments: