Total Pageviews

Program Jom Jadi Usahawan - Jabatan Belia dan Sukan Seputeh

Fairuz (kiri) dan Asri - antara usahawan muda yang perlu dijadikan contoh

Salam...
2 - 3 Mei 2009
Kompleks Rakan Muda Klang

Lilcent Telah diamanahkan oleh Jabatan Belia dan Sukan Kawasan Seputeh untuk mengendalikan satu program keusahawanan. Kami telah diberi kebebasan untuk menentukan halatuju program ini. Maka kami melihat perlunya program yang telah sekian banyak begini diadakan diberi nafas baru. Maka Jom Jadi Usahawan ini pun diilhamkan.

Pendekatan yang digunakan ialah memberi inspirasi kepada golongan muda menceburi bidang usahawan ini. Tidak kira apa juga bentuk perniagaan yang bakal diusahakan yang penting mereka berasa terpanggil untuk merancakkan ekonomi semasa.

Program dimulakan dengan kehadiran 39 pelajar UIAM dengan ditemani oleh Fellow Mahallah Hafsa yang juga isteri kepada teman baik saya saudara Suhaimi Salam. Jangkaan awal peserta bakal mencecah 80 orang tetapi takdirnya hanya 43 sahaja iaitu pertambahan 4 orang peserta dari kawasan Seputeh. Hikmahnya ialah, bilik latihan kami agak kecil maka lega juga hati saya.
Kawasan Kompleks ini juga memberi semangat kepada saya kerana keadaan dan kemudahannya jauh lebih baik dari Kompleks Belia di Kampung Pandan mahupun Bukit Kiara.


Sesi awal dikendalikan oleh saya sendiri di mana saya memberi taklimat awal serta mind setting kepada laluan program ini. Jam 11.30 pagi sesi disambung oleh founder Symbian di Malaysia iaitu saudara Asri Al - Baker yang banyak berkongsi maklumat menarik dengan peserta khususnya dalam industri ICT - secara spesifiknya dunia mobiliti. Peserta kelihatan teruja kerana ramai yang berlatarkan kejuruteraan dan sains komputer.


Sesi petang disambung pula oleh saudara Fairuz Md Akir - Pengarah Edaran Arif Medik yang merupakan lulusan dari UIAM bidang komunikasi dan kini usahawan berjaya dalam perniagaan berkaitan perubatan. Satu transformasi yang hebat (lagi hebat dari Akademi Fantasia) yang semakin mengujakan peserta tambahan apabila ditunjukkan ulat - ulat peliharaan beliau yang digunakan untuk rawatan luka akibat kencing manis.


Bengkel - Mengenalpasti sektor berdaya maju

Sesi petang hingga ke malam peserta dikendalikan oleh saya sendiri - menyentuh pilihan perniagaan yang ada serta keperluan mengenalpasti sektor yang berdaya maju. Sesi pada malam itu berakhir sekitar 11 malam. Saya terpaksa bergegas pulang kerana keesokkan harinya saya perlu berangkat ke Sabah.

Sesi 3 Mei dikendalikan oleh sahabat saya Kamarul yang juga graduan UIAM. Sesi pagi dimulakan dengan Cik Huraizah  - Pegawai MARA Daerah Klang yang berkongsi maklumat berkaitan peluang perniagaan dan pembiayaan menerusi MARA. Sesi selanjutnya oleh Kamarul dan petangnya, sahabat saya Zaki Rafaie pula mengambil alih dengan simulasi pelaburan.

Secara keseluruhan program ini berjalan lancar walaupun terdapat beberapa kekurangan yang InsyaAllah boleh di atasi di lain masa. Semoga peserta mendapat manfaat dan semakin teruja untuk menceburkan diri dalam bidan keusahawanan ini.

Mohsen Amdan berkata: Terimakasih kepada semua yang terlibat dan semoga ketemu lagi. Selamat Maju Jaya

No comments: