Total Pageviews

Kursus Psikologi - Coaching dan Mentoring - Peningkatan Produktiviti

Salam
Untuk melepasi angka 200 ini nampaknya saya terpaksa mengambil masa yang agak lama. Bukan kerana ketiadaan bahan untuk dikongsikan tetapi kerana jadual hidup yang agak padat kebelakangan ini. Syukur pada Allah yang mengurniakan ruang dan rezki buat saya dengan kesibukan ini. Saya mulakan dengan previu program Kursus Psikologi - Coaching dan Mentoring - Peningkatan Produktiviti. Program ini merupakan Public Program anjuran HPI Consultant Sdn Bhd dan ianya berlangsung di Shah Alam. Program ini dihadiri 16 orang dari pelbagai agensi kerajaan seperti Akademi Koreksional, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Kementerian Pengajian Tinggi, DBKL dan beberapa lagi yang lain.


Simulasi menggunakan kompang

Simulasi menggunakan Marwas dan Ukulele

Matlamat program ini ialah bagi berkongsi pandangan dan input mengenai kaaedah Coaching dan Mentoring bagi meningkatkan produktiviti. Pendekatan ini telah digunapakai sejak sekian lama oleh pelbagai negara maju dan begitu juga negara kita. Cuma sering sekali saya berhadapan dengan mereka yang keliru di antara keduanya dari segi ilmu mahupun dari segi perlaksanaannya. 

Coaching yang seringkali dikaitkan dengan industri sukan lebih mudah difahami umum namun dari sudut perlaksanaannya ia tidak begitu mudah - kerana perkara asas yang perlu diselesaikan ialah siap yang layak menjadi Coach?

Mentoring juga mengalami perkara yang hampir sama - namun kekeliruan dek kerana perlaksanaan kaedah mentoring yang dilalui oleh kebanyakan kita sejak di bangku sekolah lagi. Ia bukan hanya memasangkan mentor dan mentee semata - mata. Menambah kekeliruan sedia ada, rancangan tv terbitan TV3 - Mentor yang menggunakan tagline - Tunjuk Ajar Ku Sifu menyebabkan ramai yang beranggapan mentor ialah orang yang juga SIFU.

No comments: