Total Pageviews

Singapura - Pembangunan, Sosial dan Politik Bahagian 1

Bahagian 1
Salam
Ketika saya menulis entri ini, berita mengenai kematian isteri bekas pemimpin utama Singapura - Lee Kuan Yew telah meninggal dunia kerana angin ahmar yang ditanggungnya sejak 2008. Melihat di Google, pelbagai respon terhadap berita ini - ada yang sedih, ada yang gembira malah ada yang marah kerana mereka mengharap Lee Kuan Yew yang sepatutnya mati. Ada hikmah disebalik setiap sesuatu yang berlaku bukan?

Ironinya juga, seteru kuat Lee Kuan Yew iaitu bekas Perdana Menteri Malaysia Tun Mahathir juga kini terlantar di hospital bandar Melbourne Australia, tatkala beliau dijadualkan memberi ceramah atas jemputan Kelab UMNO di sana.

Tetapi kali ni , saya lebih berminat menulis mengenai negara jiran yang mana pelbagai tanggapa diberikan kepada mereka oleh pelbagai pihak, ada yang benci kepada negara ini kerana sikap Ultra Kiasu. Ada yang suka kerana pembangunan dan sistem mereka yang cekap. Tak kurang juga ramai yang berterimakasih kepada negara ini yang menyediakan peluang pekerjaan dan pendapatan lumayan atas dasar nilai perkapita yang lebih tinggi serta tukaran wang yang mencecah 2.3 kali ganda dari Ringgit Malaysia.

Baru - baru ini saya ke sana; untuk pertama kali dalam hayat saya berhari raya di sana. Juga selepas 2 tahun tatkala persembahan saya bersama Dewangga Sakti untuk majlis persandingan pemain bolasepak negara itu dan selebritinya - Baihaki dan Nurfasari. Kebetulannya juga saya ke sana setelah genap 11 tahun saya tidak kesana bertemu keluarga dan 11 tahun saya mula menyanyi dikhalayak ramai. Bagi yang tidak mengenali saya, ibu dan adik beradik saya lahir di kota ini. Malahan ibu saya mengambil langkah menukar kerakyatan apabila menurut arwah ayah saya yang memiliki kewarganegaraan Malaysia.

Saya ke sana kali ini dengan memandu yang mana 11 tahun lalu saya melakukannya juga. Tetapi kali ni sistemnya jauh sekali berbeza. Auto Pass, ERP muncul selepas 11 tahun saya tidak kesana. Pabila tiba di gerbang kota ini, saya seolah  - olah tidak pernah menjejak kaki ke nagara ini. Segalanya tampak berbeza, sehinggakan saya berulang kali bertanyakan soalan melalui walkie talkie antara saya dan suami sepupu iaitu Abang Kamal.

Apartment / Kondo yang menempatkan rumah sepupu saya

Setiba saya di rumah sepupu saya, saya mendapati transformasi (izinkan saya guna perkataan ini kerana PM kita suka dengannya) yang berlaku amat mengesankan. Dari sebuah kawasan yang kelihatan perumahan biasa, menjadi begitu eksklusif walaupun rakyat yang hanya berstatus kebanyakan yang tinggal disini. Nilainya juga amat tinggi dengan lokasinya strategik.




Pencakar langit yang rancak dibina dan ditambah baik

Pembangunannya bukan sahaja rancak tetapi teratur dan bersepadu. Ini yang membuatkan negara kita agak ketinggalan kerana aspek bersepadu ini yang selalunya gagal kita hayati dengan baik. Negara yang sumbernya sangat terhad ini melakukan apa saja yang diinginkan bagi kesejahteraan semua dan sebagai timbal baliknya, rakyat perlu membayar lebih atas perkhidmatan yang diberikan. Namun rata - rata rakyat mereka tiada masalah untuk membayar lebih kerana mutu perkhidmatan yang diterima amat berbaloi. Bayangkan kiranya motorsikal anda rosak ditengah jalan, anda tidak perlu mengusung ke bengkel berdekatan. Kerajaan menyediakan perkhidmatan mengangkut dan anda hanya perlu menelefon nombor yang sepatutnya sahaja.



Anak - anak bergembira di Marina Barage - kawasan riadah yang menjadi tarikan terkini


No comments: