Total Pageviews

Program Sihat 1 Malaysia - Latihan Dalam Kumpulan

Selama saya mengendalikan program sepanjang usia saya, tidak pernah saya berpeluang melakukan aktiviti LDK atau Latihan Dalam Kumpulan yang kandungannya memberi tumpuan kepada KESIHATAN. Apabila di minta oleh Zamzuri Abdul Malik untuk saya mengendalikan sesi sedemikian, kepala saya berputar ligat memikirkan apakah kandungan yang sesuai dan bagaimana pula perlaksanaannya.

Keadaan ini ditambah cabarannya apabila 50 orang pelajar UITM Shah Alam jurusan Kejuruteraan perlu dikerah menjadi fasilitator program - mereka perlu mengendalikan sesi LDK itu kelak. Maka satu sesi induksi telah diadakan dan malangnya saya tidak dapat hadir mengendalikan sesi itu. Mujur, Luqman Yusof - tenaga kerja M.A.C hadir membantu saya.

Fasilitator UITM

Warm - up

Seperti mana biasa, 2 lokasi program ini ialah di Kem Jinbara Kemensah dan Kompleks Warga Emas di Seksyen 24 Shah Alam. 50 fasilitator UITM ini dibahagikan kepada 2 kumpulan dan syukur kerana mereka berjaya melaksanakan tugasan dengan baik.

Sesi LDK

Kanak - kanak turut mengambil bahagian

Pembentangan kumpulan


Si cilik melakukan pembentangan dengan berani


Peserta program diberikan input secara santai mengenai piramid makanan dan jenis - jenis yang bersesuaian dengan keperluan umur mereka. Selain itu, peserta juga berkongsi petua kesihatan yang mudah dipraktikkan dalam kehidupan seharian. Selain itu mereka juga berkongsi pandangan mengenai penyakit - penyakit berat menerusi lakonan.

Prof. Ali juga turut serta bersenam

Pasukan Fasilitator

Lihatlah betapa girangnya mereka

Sesi LDK


Pembentangan kumpulan



Tahukah anda jenis penyakit yang dilakonkan oleh mereka ini?

Tu diaaaaa...

Saya menunjukkan jenis penyakit kepada mereka dan mereka perlu melakonkannya

Sungguh bersemangat meneka jenis penyakit yang dilakonkan peserta

Secara peribadi, saya merasakan program ini sangat 'Happening' dan berjaya. Malah ada dikalangan fasilitator yang menyampaikan kepada saya "Waahh..boleh tahan juga pak cik - pak cik ni ya.." Saya sendiri kagum dengan kesungguhan peserta yang begitu bersemangat melalui program ini. Tidak kurang juga komitmen yang diberikan oleh fasilitator. Masih terdapat 2 sesi lagi bersama kelompok ini. Moga mereka mendapat manfaat dari program ini. InsyaAllah

No comments: