Total Pageviews

Kursus Komunikasi Berkesan - Bersama kakitangan Universiti Malaya

28 Februari 2011 dan 1 Mac 2011 saya telah diundang oleh HPI Consultants untuk mengendalikan kursus Komunikasi Berkesan untuk kakitangan sokongan Universiti Malaya. Sememangnya saya sangat teruja kerana kebanyakan peserta ini mengenali Allahyarhamah kakak saya iaitu Zaleha Amdan yang juga bekas kakitangan UM dan abang ipar saya yang baru sahaja menamatkan kontrak dengan UM. Lebih menceriakan kali ini ialah Man - kenalan dari Kampung Cheras Baru tempat asal saya juga menjadi peserta kali ini. Setelah tidak bertemu berbelas tahun akhirnya jumpa di dalam kursus. Man lebih kerap bertemu dengan bonda saya kerana isterinya mendapatkan khidmat urut selepas bersalin dengan bonda saya.

Membina reputasi dibawah 60 saat

Kursus yang dijalankan di UMMCED ini berjalan lancar walaupun perancangan saya terpaksa diubah. Ini kerana bilik seminar yanag agak kecil dan ruang aktiviti yang agak terbatas. Selain itu hasrat awal saya ialah ingin membawa peserta berkomunikasi dengan orang awam di sekitar lokasi tetapi kedudukan UMMCED ini yang agak terasing membuatkan cadangan saya terbantut.

Non - verbal vs persepsi

Manipulasi gesture dan posture

Hampir 40 orang peserta yang majoritinya kakitangan yang cukup berpengalaman bekerja di UM termasuk beberapa dikalangan mereka yang turut memiliki perniagaan sampingan. Sangat sporting dan menumpukan perhatian pada pembelajaran memudahkan saya mengendali program ini. 

Ni gambar siapa ni..cu cite..cu cite..

Kebanyakan elemen yang saya sentuh dalam program ini melibatkan Komunikasi Interpersonal. Maka role - play, perbincangan, pemerhatian serta kupasan dari video menjadi kaedah pembelajaran kami kali ini. Secara keseluruhan, saya berpuashati dengan perjalanan program yang turut dibantu oleh 2 pelajar praktikal dari UITM iaitu Imran dan Syed.

Merakam mimik muka peserta

No comments: