Total Pageviews

Tsunami di Jepun - Kesan kepada Malaysia dan dunia

Ketika saya masih aktif dalam dunia muzik Underground satu ketika dulu, band saya iaitu Silent Majority pernah sepentas dengan sebuah band Grindcore yang agak terkenal dari Jepun - Damage Digital. Kumpulan ini sering mengadakan persembahan di gig - gig serata Asia dan mereka memiliki ramai peminat. Sepentas dengan mereka sangat mengujakan pada ketika itu kerana jumlah penonton yang ramai bersesak di bawah Dataran Merdeka. Itu merupakan bentuk perhubungan pertama saya dengan rakyat Jepun selain menggunakan pelbagai produk buatan Jepun ; Toyota, Honda, Nissan dan sebagainya.


Damage Digital


Ketika di universiti saya juga ada seorang kenalan warga Jepun ; Usman Takuro Kobayashi kalau betul tulisan saya mengenainya. Lucu orangnya dan sering menjadi rujukan kami kiranya bercerita mengenai Jepun.

Kini, Jepun menghadapi bencana yang amat dasyat dan diluar persediaan mereka menghadapi bencana. Seringkali kita menonton persediaan pasukan penyelamat Jepun melakukan latihan menghadapi gempa bumi dan taufan. Malah mereka juga mempunyai sistem amaran, perlindungan dan segala macam lagi yang membolehkan mereka meminimumkan kesan bencana. Namun Allah SWT lebih berkuasa.

Selepas perang dunia kedua, Jepun merupakan pelabur terbesar di Malaysia sehingga hari ini. Walaupun saban tahun kita disajikan dengan pelbagai filem mengenai 'Kejayaan' menghalau tentera Jepun, kita sebenarnya masih sangat bergantung kepada mereka. Buktinya, Proton baru sahaja menandatangani perjanjian dengan Nissan. Maka, apakah natijah bencana ini kepada Malaysia yang sangat bergantung kepada Jepun?

Bank Negara Jepun sudah pun mengumumkan bahawa mereka akan menyuntik sejumlah wang yang sangat besar dalam sejarahnya - 15 trilion Yen bagi membantu ekonomi, pemulihan selepas bencana dan pembinaan semula negara itu. 

Selain Malaysia, negara - negara lain turut menerima tempiasnya. Mujur banyak kilang - kilang milik Jepun yang membekalkan pelbagai benda berada di negara lain seperti Thailand, Vietnam, Laos dan sebagainya. Namun, kejatuhan lebih 5 mata pasaran saham Jepun memerlukan kekuatan besar bagi mengimbangi senario global.

Saya tidak mahu menyentuh isu Fizz Fairuz atau Zoy yang melukis karikatur mengenai bencana yang menimpa ini. Saya tahu bukan Fizz Fairuz seorang sahaja yang menyebut mengenai Ultraman tidak membantu Jepun tetapi, ini adalah kesan apabila kita kurang sensitif dengan apa yang berlaku. Sekiranya rakyat sedar yang kita sangat bergantung pada Jepun sebenarnya, saya rasa kita tak mungkin tergamak mengeluarkan apa - apa pernyataan sedemkian.

Reaktor nuklear yang meletup pula memburukkan keadaan. Negara maju dan sangat berdisplin dalam perkara berkaitan penyelenggaraan pun menghadapi kesan nuklear, inikan pula Malaysia yang sangat terkenal dengan kelemahan penyelenggaraannya. Sedangkan tandas pun kita gagal selenggara, inikan pula loji nuklear?

No comments: