Total Pageviews

Royal Belum lagi


Salam...
Tadi saya baru berbual panjang dengan salah seorang guide di Royal Belum. En. Ridzuan telah bertugas di sana sejak 1989. Namun perkara ini hanya diketahui oleh team Flipsio sesudah keluar dari hutan itu. Semasa kami ke sana, En. Ridzuan hanya bertindak sebagai Chef. Inilah kata pepatah jangan disangka air yang tenang tiada buaya. Banyak sungguh pengalaman beliau.

Sebelum bercerita mengenai butiran perbualan kami, saya mahu sudahkan tulisan mengenai Royal Belum. 

Hari Kedua
Kami bermula dengan persiapan diri, solat subuh dan bersarapan. Enak juga tidur malam tadi kerana beralaskan lantai wakaf; bukannya tanah.

Saya menyertai geng Royal Belum Outdoor Adventure mudik ke hulu untuk merakamkan gambar menarik di kala subuh. Pelawaan Hilmi tidak saya siakan - maklumlah mereka jurugambar senior. Aura awal lagi telah melabuhkan jorannya.

Usai sarapan, kami bersiap untuk masuk ke hutan bagi melihat lagi beberapa sira dan tempat menarik. Sesi warm up diketuai oleh Ijat dan kami cuba bersungguh - sungguh. Saya dan Fairus mula terasa kesan saiz badan yang bertambah menyukarkan sesi warm up kami...hehehe jangan obes sudah...

Sesi warm - up yang menyeksakan perut kami - sampai terjelir lidah nak angkat kaki

Selesai warm - up, kami memulakan langkah. Memakai vest keselamatan dengan hati bersemangat. Sudahnya, kami menaiki bot untuk menyeberang sungai sahaja. Ingatkan jauh sangat. Kami memulakan trekking dengan disambut pacat - ya... pacat yang banyak, Tidak sampai 5 minit berjalan beberapa orang sudah menjadi mangsa. Mujur saya mengenakan tight - fit serta minyak Kursani. Alhamdulliah tiada seekor yang berjaya mengenyangkan diri dengan darah saya. Kami mula mendaki dan melihat jenis pohon yang pelbagai. Ijat memberi penerangan tentang pelbagai spesis yang boleh dijadikan ikhtiar hidup ketika di dalam hutan.


Salah satu spesis halia

Ijat menerangkan tentang pokok gaharu

Kami ditunjukkan dengan pokok gaharu, yang menjadi sumber lumayan kepada pencarinya. Ini termasuk penceroboh dari Siam yang mendapatkan manfaat dari harga yang mahal. Sebelum sampai ke poko yang pertama lagi kami telah berhenti entah berapa kali kerana pacat yang menggila di setiap kaki kami. Sampai Ijat yang sudah lali dengan hutan pun tak tahan.


Kubang babi hutan

Perjalanan diteruskan ke sira binatang yang lebih jelas kali ini. Kami terserempak dengan kubang babi hutan (Tiada kena mengena dengan selsema babi yaa!). Pokok pelbagai spesis turut kami temui termasuk Tongkat Ali dan Kacip Fatimah. 


Setelah agak lama berjalan, kami singgah di sebuah jeram untuk melepaskan lelah. Setelah meniti balak yang tumbang, kami merehatkan diri Seperti selalu, sesi mencabut pacat berlangsung. Saya kira tidak kurang dari 20 ekor sudah kekenyangan dari beberapa kaki peserta. Hilmi dan Zul pula memulakan sesi mengetik gambar semahunya. Saya juga tidak melepaskan peluang belajar sedikit sebanyak dari mereka. Air jeram yang jernih dan sejuk menenangkan kami seketika.


Pemandangan yang menyejukkan mata

Fairus dan Bob di atas kayu balak (lama sangat duduk sampai bertukar warna ke hitam putih)

Hampir setengah jam disitu, kami meneruskan perjalanan. Kali ini ke sira gajah. Pemandangan yang pelbagai menggamit kami termasuklah kesan geselan badan gajah ke batang pokok. Barulah saya tahu bahawa kesan lumpur pada batang pokok adalah kesan laluan gajah.

Kesan geselan badan gajah pada batang pokok (Perhatikan kesan tanah)

Sampai di sebuah permatang (bukan permatang pauh yaa..) kami berhenti merehatkan badan. Dakian yang agak curam kali ini benar - benar melelahkan. Bob sudah tidak tertahan lagi dan terus merebahkan diri ke perdu pokok tanpa mempedulikan pacat yang sedang menjamu selera.

Bob yang tumbang

Si pemegang kamera pantas mengetik merakam pelbagai aksi mencabut pacat.

Selepas berehat, kami teruskan langkah ke satu kawasan yang sering menjadi tumpuan burung Enggang. Ijat memberitahu yang spesis Enggang di sini lebih banyak dari Sarawak!! Tetapi hajat kami melihat Enggang dikawasan itu tidak kesampaian kerana bunyi bising yang dihasilkan oleh kami sendiri. Kecewa....

Selepas meninjau keadaan panaroma yang mengasyikkan, kami di bawa ke sebuah jeram...laaa...jeram yang saya dok mandi dengan HIlmi dan kawan - kawan jurugambar. Apa lagi ber debusshhhh la kami. Rupanya geng yang tidak menyertai trekking telah lebih awal berdebuush dulu. Sambil mandi ni ramai juga yang asyik mencabut pacat. Tetapi berita tidak seronoknya, ahli kami yang paling muda iaitu anak En. Zaini di timpa kemalangan. Duri tajam telah menusuk antara kuku dan isi....Adduuussss..kita melihat pun tak sanggup inikan pula budak usia 14 tahun. Kasihan.

Usai mandi, kami berangkat ke kem semula. Tetapi kami yang dihujung ini terpaksa menyusur tebing kerana air cetek. Meremang juga bulu roma kerana lalang setinggi pinggang. Macam - macam ada beb..risau si tedung menyelinap pula. Terjumpa pulak lubang seakan sarang tedung lebih merisaukan saya. 


Tapak apa pulak ni?
Hampir ke gigi air, kami terpaksa menginjak batu besar dan saya yang dibelakang sekali ternampak satu kesan tapak kaki yang tidak dikenali...aaaa sudah..apa pulak ni...

Bersambung

Mohsen Amdan berkata : Istana Bukit Chandan bukan sahaja terkenal dengan kontroversi DUN tetapi rupanya ada menyimpan sejarah ADUKA..apakah ADUKA? Nantikan...

1 comment:

afandiahmad said...

Pengalaman yang sangat berharga! Tak rasa benda ni di England