Total Pageviews

Royal Belum - bersambung

Aksi 'memilokan' bola sepaktakraw yang mengejutkan orang asli (hehehe tunjuk skill)


(Hari ke 2)
Salam
Selepas makan tengahari dan solat, kami merehat kan diri dengan pelbagai aktiviti masing - masing. Ada yang tidur (saya la tu) ada yang bergambar, ada yang bersembang dan macam  - macam lagi. 


Dapat merakam orang asli mudik ke hilir dengan rakit buluh

Jam 3.30 petang, kami bersedia untuk ke perkampungan orang asli di sungai kejar ini. Tidak berapa jauh dari kem kami, kami menyusur ke hilir dan setibanya di sana kami disambut dengan ketakutan!

Persekitaran kediaman orang asli

Ijat, (guide kami) telah turun dahulu ke gigi air bagi memulakan lawatan. Namun dia dikejar oleh 3 ekor anjing milik orang asli yang tidak mengenal kasihan. Kelam kabut dibuatnya sehingga mencicit lari Ijat dihadapan kami. Akibatnya, masing - masing takut hendak turun dari bot. Setelah ditenangkan oleh orang asli, barulah kami menjejakkan kami ke tanah. Sayangnya, tiada siapa dari kami merakamkan adegan tersebut.


Antara rumah yang dibuah dengan lebihan zink Taman Negeri Perak

Dengan penuh hati - hati, kami mulakan langkah mendekati orang asli. Sambil mata menjeling kepada anjing - anjing yang berkeliaran, kami mula mengagihkan cokelat, kek dan gula - gula kepada semua orang dikampung itu - ya...semua orang. Sudah menjadi satu amalan untuk memberi buah tangan kepada orang asli di sini, yang penting elakkan dari memberi wang tunai.


Bagi warga tua, cawat masih pilihan utama dalam pemakaian mereka

Sekiranya anda berhajat bersedekah kepada mereka, saya suka sarankan untuk memberi makanan harian seperti beras dan sebagainya, pakaian mahupun peralatan harian seperti baldi, gayung dan sebagainya.


Dah macam bagi kursus la pulak...

Berbalik kepada kami, pergerakan kami lebih kepada dalam kumpulan kecil dan berdiri rapat sesama sendiri kerana masih bimbangkan anjing berkeliaran. Kami menemu bual orang asli di sini dan diberitakan Tok Batin tiada kerana sudah 4 hari masuk ke hutan. Saya sendiri sibuk mengetik kamera dan sempat juga berbual dengan seorang tua yang saya lupa bertanyakan namanya.


Fairus bergambar dengan anak - anak kecil

Banyak perkara  menarik mengenai mereka yang boleh dipelajari. Melihat dari fizikal mereka, saya menjangkakan mereka dari susur galur Negrito. Suku ini dikenali sebagai Suku Jahai. Terdapat hampir 160 orang yang menghuni kampung ini. Kebanyakan mereka berkaki ayam dan gigi yang rongak - atas pelbagai sebab. Saiz badan yang kecil serta berambut kerinting dan yang paling menarik ialah, keadaan fizikal mereka seperti tidak sepadan dengan usia mereka - khususnya golongan tua. 


Terima kaseyyyy..

Saya bertanyakan usia lelaki tua yang saya nyatakan tadi, katanya 14 tahun. Sesuatu yang harus difahami ialah mereka kurang memahami nilai sesuatu nombor. Jadi adalah mustahil dia berusia 14 tahun. Saya cuba pergi lebih jauh dan bertanyakan pengalaman sewaktu komunis di Royal Belum, dan nyatanya dia tidak tahu kerana katanya dia belum lahir pada waktu itu. Ini bermaksud umurnya barangkali sekitar awal 40an atau penghujung 30an. Namun dia kelihatan seperti orang sudah berpencen.


Antara rakit yang digunakan

Menurut Ijat, mereka kelihatan tua kerana selain dari faktor nutrein makanan yang kurang, mereka juga terkesan dari racun pokok ipoh yang digunakan sebagai peluru sumpit. Ini kerana apabila binatang yang di sumpit jatuh ke tanah dan mati, mereka hanya akan memotong bahagian yang terkena sumpit  - sebagai contoh kaki dan akan makan kawasan yang selebihnya. Secara biologinya, racun sumpit itu pastinya merebak ke jantung sebelum ia mula merebak keanggota badan lain. Maka dengan hanya memotong anggota tertentu, ia belum tentu mampu membuatkan daging binatang tersebut bersih dari racun.

Selesai kami menemuramah mereka, anak - anak muda orang asli mengambil tempat untuk demonstrasi menyumpit. Dengan menggantung beberapa belon untuk dijadikan sasaran, 2 anak muda menunjukkan kehebatan mereka. Adalah menjadi kebiasaan mereka untuk berburu menggunakan sumpit. Monyet, tupai dan burung merupakan mangsa utama mereka. Peluru sumpit juga bukan sembarangan. Matanya diracunkan dengan racun getah pokok ipoh. Cukup kuat untuk membunuh binatang kecil.


Peluru sumpit dengan racun pokok ipoh

Demonstrasi menyumpit belon

Beberapa orang dikalngan kami telah mengambil kesempatan mencuba memperagakan teknik menyumpit. Tiada yang benar - benar mencuba kerana telah diingatkan muncung sumpit itu perlu dimasukkan ke mulut...maka tiada siapa yang mahu berkongsi air liur dengan orang asli nampaknya. Saya tidak langsung berminat untuk mencuba ketika itu kerana sibuk mengetik kamera
Beberapa anak muda bermain sepak takraw tanpa mengetahui ada 'hantu' takraw 
disekitar mereka

Dalam kesibukan masing - measing melihat sumpit, beberapa anak muda telah mengeluarkan bola takraw dan menimang bola dibelakang kami. Saya yang sangat sensitif dengan bunyi bola takraw terus kearah mereka diikuti oleh Fairus dan Aura. Bob pula bermurah hati merakamkan foto menggunakan kamera saya dan bagai orang menagntuk disorong bantal terus saya serahkan kamera kepada Bob dan terus menyertai mereka bermain sepaktakraw. Masing - masing tunjuk skill sampai tergolek Fairus dibuatnya (hahaha ada gambar ketika dia jatuh, tapi tak sampai hati nak upload ke blog ini)

Selesai beramah mesra dengan orang asli ini, kami terus pulang ke kem dan melakukan aktiviti sendiri. Saya sendiri sibuk dengan berlatih kemahiran fotografi manakala yang lain memancing, mandi, sembang dan sebagainya.

Mohsen Amdan berkata: Sepaktakraw sudah semakin global..tapi mengapa pasukan Malaysia selalu kalah sahaja?

3 comments:

Syamsulfaiz said...

Fuyyoo dah ala-ala National Geographic dah gambar2 kat sini. Baguih ! Yg timang bola sambil sandang beg kamera tu orang asli ke? wahahah

tokijal said...

Skali macma baca Discovery Magazine daa...Sen,boleh tahan gambar yg ko amik tu...

Mohsen Amdan said...

Syam dan Tok Ijal..
Masih belajar lagi teknik fotografi ni..
Yang timang bola pakai beg sandang tu memang asli orangnya..bukan tiruan