Total Pageviews

Meneroka peluang perniagaan di Venezuela - Bahagian 1

Salam
16 April 2010
Hotel Prince Kuala Lumpur

Taklimat dari Mr. Demetrio Marotta

Saya menerima jemputan dari Dewan Perniagaan Melayu Malaysia Kuala Lumpu untuk satu sesi taklimat dan meja bulat dengan wakil dagang dari negara sosialis - Venezuela. Sebelum ini kerap juga saya menerima undangan untuk bertemu dengan wakil negara - negara lain tetapi tidak berkesempatan. Sebenarnya untuk kali ni juga saya agak keberatan untuk pergi kerana usai Solat Jumaat saya perlu bergegas ke Mentakab kerana urusan pernikahan adik ipar saya.

Saya membalas surat jemputan dengan memikirkan untuk bertemu wakil TELCO Venezuela dan terbayang dikepala untuk membawa sekali 2 teman baik saya iaitu rakan niaga saya Fairus (Flipsio) dan Asri (4th Screen). Dengan kepakaran mereka berdua ini ditambah kebolehan saya dalam PR, saya percaya pertemuan kami ini mampu membuahkan sesuatu. 

Saya tiba selepas majlis perasmian oleh Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri iaitu Datuk Mukhriz Mahathir kerana takdirnya isteri saya kurang sihat pagi itu. Syukur saya tidak terlepas sesi meja bulat  dan setibanya saya di sana sesi taklimat dari En. Demetrio Marotta, Timbalan Presiden Jabatan Eksport dan Promosi Bank of Foreign Trade. Beliau bertutur dalam bahasa tempatan dan diterjemah oleh wakilnya. Sesi  menjadi sedikit membosankan kerana apa yang dituturkan terpapar di layar maka hadirin lebih selesa membacanya.

Bersama Mr. Gerardo

Selesai taklimat kami memulakan sesi meja bulat dengan Presiden merangkap CEO MARATEL iaitu Dr. Eduardo E. Espina Castillo. MARATEL merupakan antara pemain utama industri TELCO di sana mereka merupakan penyedia infrastrukutur, software dan hardware. Dr. Eduardo sendiri merupakan lapisan pertama yang berkhidmat dengan MOTOROLA berpuluh tahun dahulu. Sebagai orang yang memiliki pengetahuan luas dalam 3 perkara yang sangat berbeza, Dr. Eduardo sangat memahami apa yang kami inginkan dan nampak potensi produk yang ingin kami bawakan. 

Sesi kedua pula berlangsung dengan CEO Iguana Hosting yang juga merupakan pemain utama dalam industri hosting di Venezuela. En. Gerardo Sandoval yang kelihatan dalam lingkungan pertengahan 30an murah dengan senyuman dan berkongsi banyak perkara mengenai industri internet dan mobile di sana. Kami sangat teruja dengan pelbagai peluang yang menanti dan kami tak sabar melakukan sesuatu bagi meneroka pasaran Venezuela. Nantikan entri bahagian 2 mengenai Bisnes di Venezuela

Mohsen Amdan berkata: Hampir 22 juta rakyat Venezuela menggunakan telefon bimbit dan 25% darinya menggunakan Blackberry

No comments: