Total Pageviews

Meneroka peluang perniagaan di Venezuela - Bahagian 2 - Protokol Perniagaan

Salam.
Maaf kerana mengambil masa yang agak lama untuk menyambung tajuk ini. Baiklah, saya akan tuliskan beberapa perkara berkaitan Protokol Perniagaan yang diterima pakai di Venezuela. Maklumat ini diberikan oleh wakil Kedutaan Venezuela untuk rujukan kita bersama.


1. Temujanji / Mesyuarat
Mereka menjangkakan ketepatan masa dalam berjanji meskipun keadaan lalulintas di bandar utama agak teruk, oleh itu anda harus bersedia lebih awal dengan merancang perjalanan atau tempat yang mudah diakses. Barangkali sama seperti Kuala Lumpur.


2. Perniagaan atau waktu pejabat adalah dari 8 pagi hingga 5 petang. Hari beroperasi pula adalah dari Isnin hingga Jumaat. Waktu rehat tengahari sekurang - kurangnya 1 jam. Namun ada juga yang rehat makan tengahari sehingga 2 jam.


3. Anda perlu mengelak dari merancang sebarang pertemuan atau mesyuarat 2 - 3 hari sebelum cuti umum.


4. Kedai - kedai mula beroperasi dari jam 9 pagi hingga 12 tengahari lalu ditutup untuk rehat makan tengahari. Perniagaan disambung semula pada jam 2 atau 3 petang sehingga jam 6 petang. Pusat membeli belah dibuka hingga jam 9 malam.


5. Dari sudut pemakaian ketika urusan perniagaan, lelaki seharusnya memakai kemeja bertali leher dan kot / jacket / blazer dengan rona gelap.


6. Wanita Venezuela secara umumnya lebih teliti mengenai cara mereka berpenampilan dan lebih terarah dengan gaya Eropah. Gaya elegan diutamakan dengan penggunaan aksesori yang bersesuaian, make-up, kasut tumit tinggi dan barang kemas.


Bersambung...

No comments: