Total Pageviews

Psikojuscologi / Psychojuscology



Salam..

6 April 2010 merupakan Jusco Card Day dan buatmereka yang tidak tahu apakah itu.., Jusco Card Day merupakan hari yang dinanti - nanti oleh penggemar membeli belah di gedung Jusco kerana ia merupakan hari jualan murah yang mengakibatkan ramai orang sanggup ponteng kerja, kerja separuh hari mahupun mengambil MC semata - mata tidak mahu terlepas peluang hebat ini. Seumur hidup saya, tidak pernah sekali pun saya terfikir mahu ke acara ini kerana saya tidak gemar bersesak namun, atas nama belajar dan penulisan, saya gagahkan diri dan mengajak isteri saya ke acara ini.

Selepas menghantar anak ke sekolah, saya tiba di Jusco seawal jam 9. Namun, terbeliak biji mata saya apabila melihat kereta telah pun bersesak ke ruang parkir dan saya boleh katakan ianya telah pun merangkumi hampir 80% kawasan parkir dan jam baru 9 pagi!

Keadaan ketika jam 9 pagi
(Imej kurang bagus kerana foto dirakam menggunakan telefon cap ayam)

Syukur berjaya mendapat tempat letak kereta yang selesa dan kami terus bersarapan sambil memerhati gelagat pengunjung yang sanggup berbaris panjang bersama troli untuk membeli biskut, sabun pencuci dan lampin...memang hebat!

Dalam entri kali ini , apa yang ingin saya kupas ialah idea kepada istilah yang saya ciptakan kesan dari JCard Day ini iaitu PsycoJuscology..iaitu Kegilaan yang diciptakan oleh Jusco untuk menarik minat orang ramai datang membeli belah. Idea ini timbul apabila saya melihat strategi pemasaran Jusco yang sangat berjaya sekaligus menjadikan mereka sebagai satu jenama pusat membeli belah yang kukuh.

Bermula dengan idea JCard yang mana pemegangnya mendapat diskaun meletakkan kereta dan diskaun beberapa barangan pada hari - hari biasa. Diberi pula voucer yang pelbagai tatkala menjelangnya sambutan hari lahir ahlinya. Idea Jusco mencipta kegilaan wajar ditiru oleh peniaga runcit khususnya.

PsychoJuscology - ini pengamatan saya
1. Letak kereta percuma
2. Dibuka seawal 8 pagi sehingga tengah malam
3.Kaunter bayaran yang banyak dan tersusun disediakan
4. Kaunter penebusan voucer yang banyak dan teratur
5. Sticker berwarna diletakkan pada barangan untuk memudahkan pelanggan mengetahui nilai diskaun
6. Vaucer bernilai diberikan kepada setiap pembelian bernilai RM100 dalam satu resit. Resit ini pula boleh dikumpulkan dengan syarat menggunakan nombor ID kad yang sama
7. Vaucer yang diterima hanya boleh digunapakai bermula tarikh esoknya. Satu strategi bijak menggalakkan orang terus datang untuk menikmati keuntungan ketika berbelanja
8. Barangan dijual terus oleh pembekal kepada pembeli dengan harga lelongan yang sangat murah. Ini merupakan kaedah yang bagus untuk menarik jumlah kehadiran yang tinggi
9. Barangan yang dijual bukan dari stok lama sahaja..tetapi kebanyakkannya dari stok baru dari gudang mereka. Dan menurut pekerja di sana, barang yang tidak habis dihantar semula ke gudang
10. Penyewa di Jusco juga mengambil kesempatan dengan menawarkan diskaun pada hari tersebut.








Mohsen Amdan berkata: Antara dialog menarik yang saya terdengar ketika JCard Day
"Saya di pejabat ni ..ya..ya..ok nanti saya periksa stok tu"
" Saya tak sihat la hari ni..mc..mc"
"Ök bang..jap..jap..sikit lagi..dah nak bayar dah"

No comments: