Total Pageviews

Kebapaan...ya,,kebapaan

Salam

Selepas memandikan anak saya, saya terus memakaikan lampin pakai buang dan baju di ruang dapur.
Salah seorang dari rakan ibu mertua saya pun bersuara
"Suami - suami zaman la ni (sekarang ni) lain no..Siapkan anak, buat susu pakai lampin..tak macam kita dulu"
Sampuk seorang lagi
"Zaman la ni suami isteri kerja..kongsi tanggungjawab"
"Untung dapat suami Mithali..hehehe" kata makcik tu sambil tergelak kecil..
Saya membalas
"Dapat suami Mithali takpa makcik..jangan suami MENYESALI"

Sejujurnya saya tidak pasti bagaimana keadaan rumah tangga orang lain dalam pengurusan keluarga. Tetapi saya positif mengatakan yang ramai bapa muda hari ini tiada masalah dalam berkongsi tanggungjawab menguruskan rumah tangga dan anak - anak.
Tugas membancuh susu, cuci berak, tukar lampin, mandikan anak malah memasak juga saya rasa adalah perkara yang mudah dilakukan oleh lelaki yang bergelar suami dan bapa.

Ada juga yang saya dengar senario suami yang jarang - jarang membantu isteri menukar lampin dan sebagainya tetapi saya percaya peratusan itu agak rendah. Saya mungkin silap seperti yang saya katakan tadi bahawa saya tidak pasti kerana tiada data untuk saya berikan. Tetapi saya membuat kesimpulan itu kerana bapa - bapa muda kini lebih terdedah kepada ilmu kebapaan dari pembacaan, media massa dan sebagainya. Malahan majoriti pasangan muda kini keduanya bekerja maka andainya tugasan mencari nafkah boleh dikongsi, masakan tidak berkongsi tugasan di rumah.

Semenjak menjadi AYAH, satu perkara yang saya perasan mengenai perubahan diri saya ialah - saya gemar memasak. Tidak lah sedap mana pun tetapi saya kini lebih enjoy untuk ke bahagian barang dapur kalau membeli belah dan Asia Food Channel menjadi saluran kegemaran saya kini. Malah, timbul pula perasaan untuk membuka kedai makan sendiri..(berangan lah tu). Dan membuatkan saya lebih seronok bila anak saya suka bertanya - "Hari ni ayah nak masak apa?"

Sejak mula mencuba membuat daging burger sendiri, saya tidak lagi membeli daging burger siap keluaran Ramly atau mana - mana jenama kerana saya berasa lebih puas membuatnya sendiri. Mungkinkah ada burger jenama Mohsen selepas ini?

4 comments:

budakpauh said...

aku akui aku pun sama dgn ko salin lampin anak, basuk berak, mandikan dan pakaikan baju. cuma masak je x selalu coz anak aku cakap 'x sedap ah abah masak. amsyar xnak makan'...hampeh kan anak aku..hehehe

Mohsen Amdan said...

hahaha
Sabar je la..
dulu pun aku cam tu juga..
tapi membaca dan menonton rancagan masak membantu beb

Mobile Blogger said...

Bila boleh aku merasakan daging burger mu itu?

Mohsen Amdan said...

Shah..nanti bila bini ko dah abis pantang kita buat piknik..aku buat burger ok?