Total Pageviews

Nada suara gembira di Syawal Mulia

Senyum dan tawa adalah antara contoh komunikasi interpersonal non-verbal yang berkesan bagi menunjukkan kegembiraan
Salam...

Kegembiraan Syawal pastinya masih dirasai oleh ramai orang walaupun sudah masuk 3 Syawal bukan. Baik, soalan saya..bagaimana anda mengenalpasti seseorang itu sedang berasa gembira? Terutamanya pada sambutan Syawal ini, ramai orang yang anda rasakan bergembira atau sebaliknya. Adakah mereka benar - benar gembira atau sekadar berpura - pura gembira? Mungkinkah ada yang berpura - pura menitis airmata bagi menambah syahdu di Aidlfitri? Tidak sukar kita membuat andaian bukan?

Dalam bentuk komunikasi interpersonal, antara tanda yang membuatkan kita membentuk persepsi seseorang itu sedang bergembira ialah dengan nada suara atau 'tone'.

Apakah tone?

Tone is the use of pitch in language to distinguish lexical or grammatical meaning—that is, to distinguish or inflect words. All languages use pitch to express emotional and other paralinguistic information, and to convey emphasis, contrast, and other such features in what is called intonation, but not all languages use tones to distinguish words or their inflections, analogously to consonants and vowels. (Wikipedia)

Suasana sambutan aidilfitri yang riuh rendah dikaitkan dengan orang didalamnya sedang bergembira. Sebaliknya, rumah yang suram dan sunyi di Aidlifitri walaupun terdapat penghuni didalamnya dikaitkan dengan kesedihan dan sebagainya.

Jelas apabila seseorang itu gembira nada suaranya sedikit kuat dari kebiasaan. Sebaliknya, mereka yang sedang bersedih, nada suaranya sedikit perlahan dari biasa dan sering membuatkan orang lain perasan dengan keadaannya. Maka soalan popular akan terbit dari mulut "Kau ni kenapa?" atau "Kau ok?" atau "Ada masalah?" dan sebagainya.

Nada suara memainkan peranan yang besar dalam proses penyampaian maklumat. Ia menyerlahkan maklumat yang cuba disampaikan dan kegagalannya berfungsi dengan baik akan menyebabkan pihak lain tidak faham maksud sebenar malah lebih buruk lagi tersilap tafsir maklumat yang cuba disampaikan.

Oleh itu, suatu perkara yan jelas anda perhatikan di hari lebaran ini, ramai orang yang bernada tinggi ketika berbual kerana ia melambangkan kegembiraan mereka. Lebih ketara bagi mereka yang baru ketemu setelah sekian lama terpisah. Mereka kelihatan EXCITED! Bagaimana anda tahu mereka EXCITED? Salah satunya dari nada suara mereka bukan?

"Lorrrr Mie...lama gila tak jumpa ko!!!!! Sihat gile badan!! hahahaha"

Dialog di atas adalah salah satu contoh kepada dialog bernada tinggi.

Tidak semestinya dialog...iajuga boleh jelas kelihatan menerusi bunyi ketawa. Semakin kuat ketawa (bukan yang dibuat - buat) semakin gembira orang itu.

Oleh itu..selamat bergembira....

4 comments:

Mr.Norman said...

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI !
maaf zahir dan batin.. !!
teks ni , aku taip..bukan forward..HAHHAHAHAHAHAHAH !!!

Mohsen Amdan said...

Hehee..begini la sepatutnya..jangan main forward je mesej raya..

wahyun said...

cmne plak nada suara ketika berkata ayat seperti begini;
"laa...along tertinggal penerbangan ke?"
ataupun;
"along missed his flight????"

Mohsen Amdan said...

Kalau nada begitu, maksudnya keliru bercampur terhibur bercampur sedih bercampur ria. Kesimpulannya SLUMBLUR