Total Pageviews

Dato Zaid Ibrahim - Angin Si Pauh Janggi di Soka Gakai -

Wajah yang banyak menimbulkan kontroversi dalam sistem perundangan Malaysia tahun ini
YM Raja Ahmad memberi ucapan pembukaannya

YB Dato Zaid Ibrahim begitu bersahaja dalam ucapannya

Kumpulan Makyong Kijang Mas membuat persembahan

Dewangga Sakti berMakyong dengan gaya tersendiri

Salam...

26 Oktober

Dewan Soka Gakai Kuala Lumpur

"Saya ingin berterimakasih kepada YM Raja Ahmad dan Pengarah Soka Gakai Kuala Lumpur kerana menjemput saya walaupun mereka berterimakasih kerana saya hadir dalam kesibukan jadual saya. Sebenarnya saya sudah tidak sibuk lagi kerana saya sudah tidak bekerja"

HAHAHAHAHHA

Disambut hilai ketawa hadirin

Pastinya ramai yang faham maksud beliau...maklumlah dah letak jawatan, jadi tiada kerja lagi.

Kehadiran beliau kesana adalah bagi merasmikan pameran Angin Si Pauh Janggi - Kenangan Mak Yong Khatijah Awang yang dianjurkan oleh Galeri Menora dan Soka Gakai Malaysia.Ini merupakan hasil karya Dr. Zainon - budayawanita yang banyak menyumbang dari kerusi UKM.

Mendengar kepada Dato Zaid Ibrahim berucap, mengundang rasa kagum ke atas individu ini. Secara peribadi, ini merupakan kali pertama mendengar ucapan secara langsung dari beliau. Suara bass nya mungkin sesuai untuk suara narator siri animasi. Serius!!!

Kagum kerana keberanian meletak jawatan seperti yang dilakukannya adalah jarang dilihat dikalangan pemimpin Melayu khususnya. Bukan perkara mudah melepaskan jawatan penting dan berpengaruh atas dasar menegakkan keyakinan terhadap sesuatu. Ini baru pejuang!!!

Berbalik kepada persembahan pada hari itu, Dewangga Sakti diundang oleh Melur menerusi hubungan baik dengan Zoy. Kami hanya berlima dan pakaian kami tidak seperti yang dijangkakan mereka. Kami bersantai dalam pakaian tetapi mereka mahukan pakaian seragam kami rupanya. Tapi tak mengapa..pakaian kami tetap hip dan trendy! Kami memulakan persembahan apabila sesi jamuan dimulakan. Hanya lagu Si Dia Datang yang dinyanyikan dan selebihnya instrumental. Dan setiap kali lagu yang ada bunyi suara kami akan disorak dan ditepuk tangan oleh mereka yang berada di meja VIP. Barangkali kena nyanyi banyak lagi rasanya.

Oh ya...ketika pelancaran pameran ini, satu persembahan Makyong telah ditunjukkan oleh Kumpulan Kijang Mas yang dibawa dari Kelantan. Memang asyik mendengar gesekan rebab dan paluan gendang yang bertenaga. Ada juga bahagian persembahan yang rasanya bagai nak tertegak bulu roma!

Apa pun, karya Dr. Zainon memang ada kelainan tersendiri. Silalah ke Sooka Gakai untuk menilai sendiri.

Mohsen Amdan berkata : Laksam yang dihidangkan memang menambat kalbu..Perghhh 2 kali tambah beb!!!!

3 comments:

wahyun said...

bleh la kasi kontrak kat datuk zaid ni...kebetulan plak dia dalam status "tidak bekerja" sekarang ni...cepat! nnt disambar org (lain)...

Mohsen Amdan said...

Kalau tawarkan dia jadi pegawai undang - undang Dewangga Sakti bagus jugak..cepat sikit kes saman Universal Music...tak gitu?

Dewangga Sakti said...

Soka Gakkai ejaan yg sebenarnya.
Harap maklum.